Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Tržby v obchodech v USA na černý pátek klesly o 7 %

 Tržby v kamenných obchodech ve Spojených státech o tzv. černém pátku klesly o sedm procent na 9,1 miliardy USD (201,7 miliardy Kč). Vyplývá to z odhadů americké výzkumné společnosti ShopperTrak. Černý pátek patří v USA tradičně podle tržeb k největším nákupním dnům v roce a startuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Obchodníci tento den nabízejí výrazné slevy.

 

Spoluzakladatel ShopprerTraku Bill Martin se domnívá, že zatím ještě nelze říct, že letošní tržby v předvánočním období budou špatné. Na Den díkůvzdání, po kterém vždy přichází černý pátek, maloobchodní tržby naopak stouply o 24 procent na 3,2 miliardy USD. Za oba dva dny se tak tržby snížily pouze o půl procenta. Údaje nezahrnují nákupy přes internet, upozornila agentura AP.

Již druhým rokem za sebou se ukazuje, že stále více lidí se snaží vyhnout frontám na černý pátek a využívají toho, že mnoho obchodníků nabízí slevy již od čtvrtka.

„Lidé mění své chování,“ řekl Martin. „Viděli jsme to dva roky po sobě. Obchody otevřené na Den díkůvzdání jednoduše snižují tržby z černého pátku.“

Společnost IBM současně uvedla, že internetové tržby na černý pátek meziročně stouply o 9,5 procenta. Více než jedna ze čtyři transakcí se uskutečnila prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu. Podle jiného odhadu firmy Adobe Systems tržby internetových obchodů na Den díkůvzdání stouply až o 25 procent na 1,33 miliardy USD a na černý pátek o 24 procent na 2,4 miliardy USD.

Maloobchody vkládají v letošní předvánoční sezonu velké naděje. Národní svaz maloobchodních prodejců (NRF) očekává, že tržby v posledních dvou měsících roku stoupnou o 4,1 procenta na 616,9 miliardy USD. To by byl nejvyšší růst tržeb od roku 2011. ShopperTrak očekává za listopad a prosinec zvýšení tržeb o 3,8 procenta, napsala agentura Reuters.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Název černý pátek zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.

Slevy obvykle začínají o půlnoci ze čtvrtka na pátek. Letos však druhým rokem za sebou někteří prodejci odstartovali nabídku slev již ve čtvrtek večer. Letos se slevy pohybovaly v rozmezí 40 až 70 procent, loni to bylo 30 až 50 procent, dodal Martin. Hned po slevách v kamenných obchodech následuje takzvané kybernetické pondělí, kdy zase slevy nabízejí internetoví prodejci.

Newsletter