Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Tunel Blanka je fiaskem, přivedl do Prahy další auta. tvrdí expert

Zprovoznění tunelu Blanka v Praze je fiaskem ve všech směrech. Blanka do města přivedla o deset procent vozidel víc a ucpala řadu ulic především v Praze 6. ČTK to řekl dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler. Veřejný prostor Letné, Prašného mostu a Malovanky navíc podle Fillera hyzdí mimoúrovňové křižovatky a nevhodný podchod. Praha rovněž zaspala se zavedením dopravních opatření, dodal. Vedení města výtky odmítá. Tunel Blanka se po řadě odkladů otevřel řidičům před rokem.

„Ještě před zprovozněním Blanky jsme městu doporučili zhruba padesát doprovodných opatření. Ty by zmenšily negativní dopady na návazných ulicích, udělaly z Blanky skutečný obchvat centra, omezily nárůst dopravy, který Blanka vygenerovala, a zlepšily konkurenceschopnost veřejné a bezmotorové dopravy,“ řekl ČTK expert. Z navržených opatření se ale podle něj realizovala jen malá část.

Typickým důsledkem jsou potíže, se kterými se potýkají řidiči i chodci na Vítězném náměstí, uvedl. „Návrhy Prahy 6 na uzavření vjezdů na Prašném mostě jsou tak jakýmsi zoufalým krokem, který navíc nejspíš přesune problém jinam, a sice na Malovanku a Patočkovu ulici,“ řekl Filler. „Blanka nakonec selhala i v tom, co se od ní očekávalo nejvíc: že zlepší pohodlí jízdy po Praze motoristům,“ doplnil.

Na zhoršení dopravní situace si stěžuje i Praha 6. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) několikrát zopakoval, že některým místům Blanka ulevila. Řada opatření už zavedena byla. Na dalších se prý pracuje.

Ke zlepšení poměrů je podle Fillera nutné omezení dopravy. Magistrát by měl instalovat světelnou závoru v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách. Mělo by vzniknout záchytné parkoviště v Suchdole, aby lidé mohli nechat auto u autobusu a nejezdili Podbabskou a ulicí Jugoslávských partyzánů. „Dlouhodobě Dejvicím pomůže tramvajová trať do Suchdola a obchvat Vítězného náměstí. Tyhle stavby ale měly být dokončené dřív než Blanka,“ doplnil.

Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Tunel byl zprovozněn loni v září, projede jím denně asi 75.000 aut.

Newsletter