Uber po vstupu na slovenský trh čelí kritice taxikářů

Alternativní taxislužba Uber již krátce po svém vstupu na slovenský trh minulý týden čelí kritice zavedených taxislužeb. Řidiči Uberu ve slovenské metropoli prý nemají potřebná povolení na přepravu lidí a kvůli nižším nákladům tak mohou mít nižší ceny.

Podle slovenského zákona komerční přeprava osob ve vozidlech s kapacitou do devět osob je taxislužbou, kterou lze provozovat pouze po získání příslušné licence. Podle dosavadních informací všichni řidiči Uberu koncesi ale nemají.

„Ti všichni porušují zákon. Šoféři (bez licence) nemají takové náklady jako taxikáři, mohou tak jezdit levněji,“ řekl ČTK předseda Unie taxikářů z Bratislavy Ondrej Wenzl. Dodal, že oficiální taxikáři musejí například platit silniční daň, připojištění, mít taxametr a absolvovat psychologické a lékařské vyšetření. Podle něj je tak na úřadech, aby dodržování předpisů kontrolovaly.

Uber naopak tvrdil, že spolupracuje jen s řidiči, kteří již mají potřebné licence, a že bude spolupracovat se šoféry, kteří získají potřebná povolení.

Slovenské ministerstvo dopravy upozornilo, že řidiči, kteří provozují taxislužbu bez povolení, hrozí pokuta až 15.000 eur (405.000 korun), v případě opakovaného provinění v průběhu dvou let se sankce může vyšplhat na 50.000 eur (1,35 milionu Kč).

Wenzl uvedl, že zatím nemá informace o tom, že by bratislavští taxikáři chtěli přejít k Uberu. V hlavním městě Slovenska již funguje jiná aplikace na objednávání taxíků, služba Hopin, která spolupracuje s oficiálními taxikáři. Podle slovenských medií je jízda prostřednictvím Uberu levnější než v případě objednávky přes konkurenční aplikaci nebo u klasické taxislužby.

V Bratislavě, kde Uber začal poskytovat své služby coby prvním městě na Slovensku, podle Wenzla v současnosti pracuje na 3000 taxikářů. Uvedl, že v přepočtu na obyvatele tak ve slovenské metropoli jezdí dvojnásobně více taxíků než v nedaleké Vídni. Část bratislavských taxikářů již v minulosti požadovala kromě jiného zavedení regulace sazeb jízdného, úřady k tomuto kroku ale nepřistoupily.

V Česku začala mobilní aplikace Uber fungovat loni v létě. Nejméně v jednom případě úřady udělily řidiči jezdícímu pro Uber pokutu za to, že provozoval taxislužbu bez řádného označení vozidla a účtoval zákazníkům jízdu bez taxametru.

Newsletter