ÚOHS po více než deseti letech zastavil prošetřování kartelu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) po více než deseti letech zkoumání zastavil prošetřování případu údajného kartelu mezi společnostmi Škoda Transportation a Bombardier Transportation. Případ je už promlčený, zjistila ČTK z webu úřadu. Dohoda firem se týkala tendru Českých drah na lokomotivy.

Firmy v roce 2002 uzavřely dohodu o spolupráci na vývoji společné lokomotivy. Součástí dohody byly i některé omezující podmínky, které se týkaly například teritorií, pro která bude dohoda platit. Některá omezení platila až na dobu 20 let.

Podmínky tendru Českých drah chtěly firmy původně splnit společně. V roce 2003 ale státní dopravce podmínky změnil a Škoda Transportation následně uspěla s vlastním typem lokomotivy řady 109 E. Smlouvu s Bombardierem vypověděla a od roku 2004 spolu obě firmy vedly spory u vídeňského soudu. V souvislosti se spory například v roce 2011 rakouské úřady zabavily lokomotivu 109 E při homologačních testech na rakouské železnici.

ÚOHS se případem začal zabývat v roce 2005 na základě podání plzeňské firmy. Ta přiznala, že dohoda obsahuje protisoutěžní prvky. Úřad pak ale na několik let svoje řízení přerušil kvůli sporu obou firem před rakouskými soudy. Poté, co soud skončil, úřad řízení zastavil kvůli uplynutí lhůty. Proti tomu plzeňská firma protestovala. Tvrdila, že protisoutěžní delikt stále trvá, protože trvají jeho účinky spočívající v omezení vývoje a výroby. Na druhé straně ale sama uvedla, že dodává na trh vlastní typ multisystémové elektrické lokomotivy, jehož vývoj podle dostupných informací stál 380 milionů korun. ÚOHS proto její tvrzení označil za účelová.

Newsletter