Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

V době krize se projeví skuteční lídři. Jak tedy fungovat pod tlakem ze všech stran?

Krizová situace, kterou v době pandemie koronaviru zažívá většina podniků, si vyžaduje nejen správný krizový plán a přesně stanovenou krizovou komunikaci, ale také lídra, na kterého se mohou všichni ve firmě spolehnout. Je jedno, zda jste majitelem malé rodinné firmy nebo manažerem v nadnárodním koncernu, za časů pandemie a dalších omezení na svého vedoucího spoléhají všichni zaměstnanci, ale i obchodní partneři. Ve výrazně vyšší frekvenci se k němu obracejí a mají velká očekávání.

Pozice lídra není jednoduchá ani v dobách „normálního“ stavu, stále se učí novým věcem a snaží se dělat vše tak, aby firma efektivně fungovala. Nejinak je tomu i v současnosti. „Prožíváme revoluci leadershipu. V době krize se více než kdy jindy projeví skuteční lídři – ti, kteří budou schopni ukázat svým zaměstnancům směr, budou je umět zapojit do nové „společné“ vize a především jim budou oporou i v té lidské části,“ říká Martina Jandečková, koučka vzdělávací společnosti MgC Group.

Jak tedy fungovat pod tlakem ze všech stran?

Nebuďte na to sami – Lídr by se měl obklopit schopnými lidmi, kteří ho podrží a přiloží ruku k dílu. Standardní operativa a dílčí úkoly mohou běžet bez přímého zapojení vedoucího pracovníka nebo na základě rychlých instrukcí. Jeho pozornost bude muset být často jinde a bez důvěry to nepůjde.

Rozhodnutí je na vás – Nápady může přinést každý, ale vzhledem k tomu, že se situace rychle mění, budou muset být rychlá i rozhodnutí lídra. Bude jich větší počet a musí si za nimi stát a vědět, proč je dělá.

Informujte – Nejhorší situace pro zaměstnance je být v nejistotě. A tu přináší nevědomost. Vedoucí předejde chaosu a „šuškandě“ pokud vše bude říkat včas a narovinu. Je praktičtější poslat jeden email všem zaměstnancům, než to každému jednotlivci vysvětlovat na chodbě.

Jděte příkladem – Pokud jsou stanovena nějaká pravidla, musí je dodržovat opravdu všichni. Lídr musí jít příkladem, a tak by nové nařízení měl v první řadě dodržovat i on.

Komunikujte a využijte svoji empatii – Každý náročné situace zvládá jinak. Vžijte se do kůže zaměstnanců. Buďte empatičtí, ale současně racionální. Mnoho lidí ze společnosti potřebuje vedoucího, na kterého se mohou obrátit. Reakce jednotlivců mohou být během krize rozdílné a především se mohou lišit od standardního chování za běžných situací.

Udělejte maximum, ale ne víc – Každý lídr by neměl myslet pouze na pohodu své firmy, ale i na sebe. I když to bude náročné, v určitou chvíli by měl každý přestat pracovat. Firma a lidé v ní potřebují lídra ve funkčním stavu. Neměl by zapomínat na pravidelné jídlo, pitný režim a spánek. Jinak i přes veškerou snahu o lídra přijdou.

 MgC Group
Vzdělávací společnost MgC Group se už 11 let zabývá vzděláváním a rozvojem zaměstnanců nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu a ve Spojených státech. Česká společnost s nadnárodní působností vytváří (od nadnárodních korporací, až po rozvíjející se firmy) rozvojové vzdělávací programy na míru přizpůsobené konkrétním potřebám zaměstnanců firem. Tým tvoří více než 40 zkušených manažerů, andragogů, psychologů a sociologů a konzultantů.

Newsletter