V kanceláři budoucnosti převezmou rutinu stroje. Co kreativita?

Zapomeňte na znuděné kancelářské myši s bílými límečky, které tráví pracovní dobu u klávesnice ukládáním nekonečných balíků dat do počítače. Kanceláře v budoucnosti nezaniknou, ale budou vypadat jinak a zcela se změní styl administrativní práce. Únavné rutinní činnosti převezmou roboti a další technika, kterou půjde ovládat hlasem, dotyky či gesty. Lidé se budou moci věnovat tvůrčí práci.

Takové jsou vize pracovního prostředí v roce 2037, které postupně představují přední čeští experti z různých oborů v rámci projektu Kancelář budoucnosti. Jeho partnerem je společnost Canon, která využívá zkušenosti nasbírané od svého vzniku v roce 1937, a je tak už dnes průvodcem řady firem do digitálního světa.

Doposud platilo, že když jsme chtěli ovládat elektronické zařízení nebo program, museli jsme se naučit „jeho“ řeč. Nové technologie umožní toto uživatelské paradigma obrátit – donutit stroje a programy, aby se naučily rozumět nám.

„Místo toho, abychom minuty hledali konkrétní soubor, report nebo sestavovali vyhledávací dotaz, se prostě zeptáme. Za pět či deset let budou hlasová či konverzační rozhraní při kancelářské práci běžná a za dvacet stejně samozřejmá jako dnes klávesnice, myš a dotyková obrazovka,“ říká Lukáš Erben, analytik výzkumné a poradenské společnosti Gartner.

Odborníci se shodují na tom, že ovládání strojů hlasem a využití virtuální reality při poradách „na dálku“ budou nejvýznamnějšími technologickými změnami v kancelářích v následujících dvou dekádách. „Lidé mohou mluvit rychlostí až čtyři sta slov za minutu, ale napsat jich zvládnou jen čtyřicet. Díky novým technologiím si už dnes umíme představit, že omezení v komunikaci se zařízeními v kanceláři budou postupně mizet,“ uvádí generální ředitel společnosti Canon CZ Ladislav Paleček.

Podle expertů dojde v horizontu nadcházejících 15 – 20 let v kancelářích k výrazným pokrokům, které budou mít značný vliv na firemní prostředí a kulturu. Některé činnosti úplně přestanou existovat, protože je převezmou autonomní systémy nebo umělá inteligence.

„Z kanceláří zmizí šanony, složky s dokumenty, pevné telefonní linky, kalkulačky, drobné kancelářské potřeby, pracovní skříňky a kartotéky. Pracovní místo bude oproti stávajícímu velmi úsporné a některé z činností nebudou vůbec pevné místo vyžadovat. Díky on-line připojení bude zaměstnanec schopen pracovat odkudkoliv,“ předpokládá Markéta Markesová, manažerka firmy DB Schenker ČR.

Newsletter