Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

V regionu chybí ojetiny za 11,2 miliardy, zdražování pokračuje

Trend klesající nabídky ojetých vozů pokračuje v celé střední Evropě. V září ubylo oproti srpnu letošního roku přes 4 500 ojetých vozů. V meziročním srovnání je rozdíl opravdu markantní. Zářijová nabídka se oproti loňsku propadla o více než 80 000 tisíc vozů. Ceny ojetin na trzích Viszegrádské čtyřky tak stále rostou. Střední hodnota (medián) ceny meziročně nejvíce vzrostla v Maďarsku 391 000 HUF (27 663 CZK), následuje Česko (23 000 CZK), Slovensko 790 EUR (20 162 CZK) a nejméně v Polsku o 2 900 PLN (15 944 CZK).

„Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Situaci ovlivňuje i množství ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. „Oproti předcovidovému roku 2019 je dovoz stále na nižší úrovni, za prvních osm měsíců letošního roku se do Česka dovezlo o 2 324 vozů méně. Ojetiny totiž chybí po celé Evropě. V případě dovozových ojetin proto zákazníkům doporučujeme, aby byli opravdu ostražití, protože překupníci vzhledem k omezené nabídce dováží i vozy, které nejsou v dobrém technickém stavu, mají stočené tachometry nebo jsou po vážných haváriích. Jedním z největších rizik je i dovoz aut po nedávných záplavách v Německu,“ doplňuje Vaněček.

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia (8 025 ks, resp. 3 171 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (6 274 ks, resp. 1 664 ks). Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (10 let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter