Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

V TPCA od úterý platí osmihodinová pracovní doba

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zavádí od úterý osmihodinové pracovní směny. Zaměstnanci tak budou chodit do práce pět dní v týdnu, dosud pracovali čtyři dny v desetihodinových směnách. Díky změně se sníží zátěž zaměstnanců, řekl mluvčí TPCA Marek Hovorka. Jedná se o první změnu pracovní doby za desetiletou existenci automobilky v Kolíně.

Zaměstnanci budou mít delší odpočinek mezi směnami, pracovat budou v ranních a odpoledních směnách. „Hlavním motivem pro tuto změnu bylo pro nás snížení zátěže našich zaměstnanců. Téměř 1000 z nich u nás pracuje celých deset let, a chceme, aby u nás pracovali i nadále,“ řekl Hovorka.

Změna pracovní doby podle něj znamená pro společnost nemalé finanční náklady. Přednost má podle něj ale zdraví zaměstnanců. TPCA musí například přijmout nové údržbáře, protože v souvislosti se změnou směnného provozu přechází kompletní údržba v TPCA na nepřetržitý provoz. „Rovněž jsme museli vybudovat nové parkoviště pro 600 automobilů, abychom zajistili dostatek míst pro zaměstnance v blízkosti vchodu do továrny při střídání směn,“ uvedl Hovorka.

„Osmihodinová pracovní doba sníží našim zaměstnancům zátěž jak psychickou, tak fyzickou. Z dlouhodobého hlediska není dobré dělat noční, proto jsme chtěli zavést osmihodinovou pracovní dobu,“ řekl Imrich Rezek z Asociace samostatných odborů. Třeba podle výzkumu Ohijské státní univerzity je osmihodinová pracovní doba pět dní v týdnu pro zaměstnance lepší. Čtyřdenní pracovní týden s prodlouženou (desetihodinovou) pracovní dobou zvyšují podle výzkumu únavu a stres, což přispívá ke vzniku civilizačních chorob, jako jsou nemoci srdce nebo astma.

Některým zaměstnancům TPCA se ale nová pracovní doba nelíbí, a to kvůli tomu, že budou muset chodit do práce o jeden navíc.

Osmihodinové směny mají i zaměstnanci mladoboleslavské Škody Auto, kteří pracují ve třísměnném režimu.

V TPCA pracuje téměř 3000 lidí na dvě směny. Automobilka vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330.000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009.

Newsletter