V únoru vzrostl poměr nabízených dieselových aut

Druhý měsíc letošního roku nabídl ve všech regionech České republiky zákazníkům celkem 98 508 vozů. Jejich cena byla nejčastěji 138 000 Kč. Nabízené vozy v únoru lehce omládly, a to v porovnání s lednem z 9,6 roku starých automobilů na 9,4 roku. Nájezd poklesl o 300 km na 155 000 ujetých kilometrů. AAA AUTO, které kontinuálně monitoruje trh ojetin již několik let, přešlo na nový způsob zpracování dat. Místo průměrných hodnot zohledňuje takzvaný medián, který má vyšší vypovídající hodnotu, a ještě přesněji tak charakterizuje trh s ojetými automobily.

Únorová nabídka vozů přinesla mírné zdražení nejčastěji inzerovaných automobilů, což se ale odrazilo na nabídce mladších vozů (9,4 roku) s  nižším nájezdem, i když jen o 300 km (155 000 km). Ve srovnání s lednem bylo českými prodejci ojetých automobilů i soukromníky nabízeno o zhruba 16 tisíc vozů méně (98 508).

„Je třeba počítat s tím, že oproti ostatním měsícům v roce, které jsou o dva až tři dny delší, jsou únorové statistiky zejména co počtu nabízených vozů vždy o zhruba 10 % nižší,“ objasňuje pokles lednové nabídky generální ředitelka mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Nejvíce vozů bylo standardně nabízeno v hlavním městě (20 556), naopak nejméně automobilů nabídl zákazníkům tradičně Karlovarský kraj (2 354).

Z inzerovaných 98 508 vozů jich mělo 62,5 % dieselové agregáty. Poměr dieselů tak v porovnání s předchozím měsícem v únoru mírně vzrostl. Na trhu ojetin v České republice se však podíl naftových a benzinových motorů postupně vyrovnává. Přesto, jak potvrzuje největší prodejce ojetých automobilů u nás, největší poptávka je stále po benzínových automobilech.

„Tím se proti sobě staví dva trendy, a to mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy, který registrujeme také v prodejních statistikách naší značky Mototechna, kde je o ně zájem 75 %“, vysvětluje Topolová a dodává: „V souvislosti s uvažovaným zpřísněním emisních zón v Německu nicméně neočekáváme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu o umožnění zákazu vjezdu naftových aut do měst mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu těchto nevyhovujících automobilů do České republiky. Nepředpokládáme, že by se ceny dovozových dieselů měly nějak zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle nás ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. Lidé přihlížejí i ke známé servisní historii a ověřitelnosti nájezdu kilometrů, což připadá většinou v úvahu jen u vozů s domácím původem. To jsou právě automobily, na které se zejména zaměřujeme.“

Nejoblíbenějším modelem v pomyslném žebříčku TOP 10 zůstává model Škoda Octavia, kterých se v České republice nabízelo v rámci února 9 828. Druhou příčku obsadila menší „sestra“ tuzemské jedničky, a to Škoda Fabia. Těch bylo v lednu k dispozici 6 821 kusů. Na třetí pozici se umístil Volkswagen Passat v počtu 3 060.

Newsletter