Většina britských listů je euroskeptická, ale řada odmítla brexit

Každý britský student žurnalistiky zná první stránku listu The Sun z dubna 1992, kdy se deník chvástal, že vyhrál konzervativcům volby. Britské listy měly tradičně velký politický vliv a politici se ucházeli o přízeň jejich majitelů a šéfredaktorů. A i když tento vliv rychle slábne, na podpoře tisku stále záleží. Většina listů je spíše euroskeptická, ale přesto poměrně dost titulů nakonec před čtvrtečním referendem podpořila setrvání země v EU.

Vytrvale protievropské články a titulky založené často na posunech a zveličení jsou běžnou součástí některých zejména bulvárních listů, které burcují nejen proti direktivám o zakřivení banánů, ale v posledních letech i proti imigrantům a zločinnosti přistěhovalců z východní Evropy. Bulvár Daily Express tak varoval, že Migranti platí jen sto liber, aby zaplavili Británii. Daily Mail zase minulý týden přinesl na titulní straně snímek uprchlíků v dodávce s palcovým titulkem Jsme z Evropy – pusťte nás dovnitř. Ale i seriózní konzervativní list The Daily Telegraph uvádí své články titulky jako Evropští zločinci mohou volně žít v Británii.

Protiunijní zaměření britského tisku potvrdila studie Institutu Reuters pro studium žurnalistiky na Oxfordské univerzitě, která zkoumala články v denících od února do konce dubna. Z 928 článků na téma EU bylo 45 procent zaměřeno ve prospěch brexitu (britského odchodu z EU) a 27 procent opačně. Nejvíce zaujatý byl Daily Mail, ale pro brexit byly i bulváry Daily Express, Daily Star, The Sun a list The Daily Telegraph. Pro setrvání v unii bylo víc článků v Daily Mirror, The Guardian a ve Financial Times. Relativně vyrovnané bylo zaměření materiálů v The Times s mírnou převahou pro brexit.

Ale dnes už by si žádný list nedovolil napsat titulek Vyhrál to The Sun, jak to tento list napsal po překvapivém vítězství konzervativců 11. dubna 1992. Narážel na to, že před volbami ostře zaútočil na tehdejšího šéfa labouristů Neila Kinnocka.

Takovou moc už žádný deník dnes nemá, především kvůli tomu, že tisku klesá náklad a těžiště se přesunuje k jiným médiím. Mladší Britové, kteří jsou více pro EU, papírové noviny často ani nečtou.

Ale žádná kampaň jejich vliv nepodceňuje ani dnes. I proto, že rozhlasové a televizní zpravodajství musí být – a také je – podle pravidel vyvážené, zatímco britské listy známé svou halasností a stranickostí takovými ohledy svázány nejsou.

Shodou okolností je klíčová osobnost nynější kampaně, Boris Johnson, bývalým známým novinářem. Mezi jiným byl zpravodajem The Daily Telegraph v Bruselu. Bývalý zpravodaj The Times v Bruselu Martin Fletcher v pátek napsal na Facebooku, že Johnson psal „články, které byly bezpochyby barvité, ale také groteskně přehnané nebo zcela nepravdivé“. „Editoři ostatních novin pak chtěli jen články o anonymních bruselských byrokratech, kteří vnucují Británii absurdní pravidla, nebo o pletichařících Evropanech, kteří se proti nám spojují,“ napsal Fletcher.

I tak podporu členství v EU vyjádřily i listy, které byly dosud ve svých článcích spíše proti. Řadí se k nim nejen Financial Times, týdeníky The Economist a New Statesman, spíše levicový The Guardian, nedělník The Observer patřící do stejné mediální skupiny, levicový bulvární nedělník Sunday Mirror, ale i konzervativní The Times, které patří euroskeptickému Ruppertu Murdochovi, ovšem mají řadu městských čtenářů podporujících EU. Ještě větším překvapením je podpora Mail on Sunday, sesterského nedělníku Daily Mail.

Překvapením není podpora brexitu od stabilně pravicového a stabilně protiunijního nedělníku The Sunday Telegraph. Z Murdochovy stáje se pro odchod z EU vyslovil nedělník The Sunday Times, ale především s 1,7 miliony prodanými výtisky nejprodávanější deník v zemi, zmíněný The Sun. Ve stejném táboře je další bulvár Daily Express a seriózní konzervativní týdeník The Spectator. Jistou kuriozitou je podpora brexitu od kdysi komunistického Morning Star.

Newsletter