Většině předních automobilek klesl v květnu prodej aut v USA

Většině předních automobilek klesl v květnu ve Spojených státech meziročně prodej. Přispěla k tomu slabší poptávka po sedanech a nižší počet prodejních dní. Výjimkou byl pouze Fiat Chrysler, jehož prodej o jedno procento vzrostl. Výzkumná společnost Kelley Blue Book odhaduje, že celkový prodej se v květnu snížil o sedm procent na 1,5 milionu vozů a prodej zřejmě bude stagnovat celé léto. Květen je přitom obvykle jedním z nejsilnějších měsíců v roce, protože Američané kupují nová auta před letními prázdninami.

Prodej největší americké automobilky General Motors se v květnu snížil o 18 procent. Další americké automobilce Ford prodej klesl o šest procent. Japonské firmě Toyota se prodej propadl o deset procent a největší evropské automobilce Volkswagen o 17 procent.

Zpráva o prodeji vyděsila investory, kteří jsou na pozoru před cyklickým oslabením v automobilovém průmyslu. Pokles by mohl být signálem toho, že prodej aut v USA po šesti letech růstu, což bylo nejdelší růstové období od 20. let minulého století, dosáhl svého maxima. Mezi roky 2014 a 2015 prodej rostl o šest procent, od počátku letošního roku je však podle výpočtů Fordu vyšší jen zhruba o jedno procento.

Někteří analytici však nepovažují slabé květnové údaje za počátek oslabování amerického trhu. Upozorňují, že k poklesu přispěla skutečnost, že letos bylo o dva prodejní dny méně, než v předchozím roce.

Slabší prodej by však mohl být dobrý pro spotřebitele, alespoň v krátkodobém výhledu. Automobilky totiž obvykle nabízejí větší slevy, aby si udržely podíl na trhu.

V roce 2015 se v USA prodalo rekordních 17,47 milionu vozů. Výzkumná společnost LMC Automotive očekává, že v letošním roce se prodej mírně zvýší na 17,7 milionu vozů, napsaly agentury AP a Reuters.

Newsletter