Dolar dál čerpá z rostoucích výnosů, které podpořila nejen nad očekávání lepší data z trhu práce, tak i schválení fiskálního balíčku o velikosti 1,9 bil. USD v Senátu USA. Americký desetiletý státní dluhopis prolomil hranici 1,6 %. Oslabující euro proti dolaru stahuje měny regionu. Koruna oslabila nad hranici 26,40 za euro.

Vláda se dnes mýtem nezabývala, probere ho příští týden

Vláda projedná budoucnost mýtného systému až na svém příštím zasedání. Ministři dnes bod z programu odložili, řekl novinářům ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Odpoledne se bude správou mýtného na dálnicích a silnicích vyšších tříd zabývat koaliční rada. ČSSD a KDU-ČSL začátkem týdne kritizovaly Ťokův návrh na tříleté prodloužení smlouvy se současným provozovatelem, společností Kapsch.

Návrh prodloužit smlouvu s Kapschem označily za nezákonné tři vládní komise, řekl v pondělí novinářům ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Ťok vyjádření koaličních partnerů označil za předvolební boj. Prodloužení kontraktu považuje za jediné funkční řešení.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku, protože řádný tendr už není možné stihnout. „Prodloužení smlouvy by mělo dořešit to, aby se mohlo soutěžit plnohodnotně,“ řekl dnes novinářům Ťok.

Zástupci ČSSD chtějí, aby ministr dopravy přišel s možnými krizovými řešeními pro případ, že se smlouvu se společností Kapsch nepodaří prodloužit. Podle nich hrozí to, že se mýto nebude vůbec vybírat, což by znamenalo výpadek v příjmech státního rozpočtu zhruba deset miliard korun ročně.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.

Newsletter