Dolar včera globálně zpevnil. Proti euru se obchoduje pod 1,0450 EURUSD, a je tak nejsilnější od poloviny června. Silný dolar dostal pod tlak procyklické měny. Z měn regionu měla tendenci oslabit koruna, která se posunula z 24,70 za euro o zhruba čtyři haléře výše.

Vliv alkoholu a kofeinu na testosteron? Velký. Nejen během horkého léta byste to s ním neměli přehánět

Pivo patří mezi mnoha muži k nejoblíbenějším nápojům. Pokud jste jedním z nich, máme pro Vás špatnou zprávu. Pivo je totiž jedním z nejhorších alkoholických nápojů pro Váš testosteron. A dnes si řekneme, proč tomu tak je a kterým jiným druhem alkoholu ho můžete nahradit. Přestože je pivo typický mužský nápoj, je z několika důvodů nevhodný pro Vaše hormonální zdraví. A my si vyjmenujeme rovnou čtyři. Pozor bychom si měli dávat hlavně, v létě, kdy obecně stoupá spotřeba.

1) 8-PN

Tato látka vyskytující se v chmelu je silný fytoestrogen, který dokáže u žen v době menopauzy snížit návaly horka. Další studie dokonce potvrdila, že ženy sbírající chmel rukama bez ochranných pomůcek trpěly menstruačními poruchami (kvůli vysoké dávce estrogenu).

2) Xanthohumol

Tato sloučenina vyskytující se v chmelu je sice považována za silný antioxidant (při velkých dávkách), který by mohl mít proti rakovinové účinky, ale bohužel také blokuje tvorbu testosteronu.

3) Estrogen

etanol v pivu stejně jako v jiném alkoholickém nápoji zpomaluje produkci enzymu P45 v játrech díky kterému zůstává hormon estrogen déle ve Vašem těle. A jak už víme, čím více estrogenu v těle – tím méně testosteronu. 100 gramů chmelu obsahuje okolo 30.000 do 300.000 IU jednotek estrogenu!

4) Více tělesného tuku

Jedno velké pivo má v sobě 200 kalorií což je stejně jako v koblize s marmeládou. Dále pivo pozitivně ovlivňuje chuť k jídlu a pomáhá urychlit trávení. „Všechno dohromady je vražedná kombinace. Pár sklenic piv, něco k zakousnutí a kila jdou rychle nahoru. A čím více máte v těle tuku, tím snadněji udržujete ženský hormon estrogen a potlačujete tvorbu testosteronu. Jak vidíte z informací výše, pivo opravdu není pro muže nejlepším přítelem,“ varuje David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS, www.primulus.cz.

A co tedy pít místo piva?

Samozřejmě nechceme nikoho nabádat k pití alkoholu, ale pokud už z nějakého důvodu toužíte zvýšit své promile alkoholu v krvi, sáhněte raději po kvalitní pálence nebo červeném vínu. První jmenovaný nápoj neobsahuje žádné přidané (a pro testosteron negativní) látky a cukry. Suché víno obsahuje málo cukrů a je bohaté na antioxidanty.

„Ale snažte se vypít maximálně 2-3 drinky. V případě, že je příjem alkoholu pod 1g na kg Vaší hmotnosti, nemá to na hladinu testosteronu žádný vliv (dokonce dle některých studií dojde i k mírnému zvýšení,“ dodává David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS.

Kofein a testosteron

Dlouhou dobu byl kofein spojován s úbytkem testosteronu. A to hlavně z důvodu, že vyšší dávka kofeinu zvedá hladinu kortizolu v těle. „A jak už víme, více kortizolu rovná se méně testosteronu. Dle posledních studií, však může být kofein pro testosteron užitečný. Existuje několik zpráv, které dokazují pozitivní vliv kofeinu na sílu a anaerobní výkon člověka,“ uvádí David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS.

Proto není překvapením, že mnoho návštěvníků fitness center rádo používá kofeinové přípravky před cvičením. A dělají dobře. Kofein před tréninkem má totiž pozitivní vliv na tvorbu testosteronu. Pár vědeckých zpráv, které to dokazují. V této studii dokázaly 4mg/kg kofeinu hodinu před tréninkem, zvýšit hladinu testosteronu o 12% u profesionálních atletů v porovnání s placebem.

Tato studie ukazuje, že žvýkání kofeinové žvýkačky se 240 mg kofeinu, dokáže zvýšit vyplavení testosteronu po cvičení o 14% v porovnání s placebem. V této studii dali vědci testovaným subjektům různé dávky kofeinu před cvičením (200, 400, 600 a 800mg). Všechny skupiny zaznamenaly nárůst hladiny testosteronu po cvičení. Nejvyšší výsledky však byly u skupiny, která dostala 800mg kofeinu (19% nárust testosteronu).

Kofein obecně zvyšuje hladinu kortizolu, což není pro Váš testosteron žádoucí. Dle studií výše, to ale neplatí pro kofein konzumovaný před tréninkem. Tehdy totiž dokáže zvýšit hladinu testosteronu i přes fakt, že se mírně zvýší hladina kortizolu. „Cvičíte a chcete mít po tréninku extra nášup testosteronu? Dejte si před tréninkem malé espresso nebo kofeinové tablety,“ doporučuje David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS, www.primulus.cz.

Newsletter