Euro umazává proti dolaru část včerejších ztrát a posouvá se nad 1,1640 EURUSD: Měny regionu mírně sílí. Koruna se po včerejším oslabení obchoduje nad 25,60 za euro, je tedy nejslabší od července.

Volkswagen díky vysoké poptávce zvýšil emisi bondů na dvojnásobek

Poptávka po nových dluhopisech německé automobilky Volkswagen byla nad očekávání vysoká, a firma tak původně plánovaný objem dnešní emise zvýšila na dvojnásobných osm miliard eur (216 miliard Kč). Sdělili to bankovní manažeři emise. Volkswagen se vrátil na dluhopisový trh po rok a půl dlouhé přestávce, způsobené skandálem s manipulací testů emisí naftových aut.

Poptávka investorů po dluhopisech Volkswagenu dosáhla 25 miliard eur, uvedly banky, které emisi organizovaly. Investoři měli po dlouhé absenci enormní zájem o dluhopisy firmy, která byla v předešlých letech největším evropským vydavatelem firemních dluhopisů.

Automobilka ráno předběžně uváděla, že celá emise nezajištěných dluhopisů v eurech by měla mít objem přes čtyři miliardy eur (108 miliard Kč). Emise byla rozdělena do čtyř tranší se splatností od dvou do deseti let a každá z nich měla mít objem nejméně jednu miliardu eur.

Úroková přirážka nad referenčními sazbami se nakonec pohybovala od 0,30 procentního bodu u dvouleté tranše po 1,15 procentního bodu u desetiletého dluhopisu, uvedly banky. Financování tak bylo pro firmu levnější, než čekala; původní odhad rozpětí činil 0,45-1,30 bodu.

Navzdory stále ještě působícím dozvukům skandálu se tak Volkswagen díky vysoké poptávce dostal k relativně levnému financování. Po vypuknutí skandálu výnosy dluhopisů firmy na trzích prudce vzrostly a jejich výnosová přirážka se vyhoupla až nad dva procentní body. Od té doby se ale evropský trh dluhopisů i s pomocí Evropské centrální banky (ECB) stabilizoval a výnosy se vrátily zpět.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál, který se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni firma vystřídala japonského konkurenta Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu zvýšila globální prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Newsletter