Dolar pod výprodejním tlakem. Oslabuje v dolarovém indexu i proti euru a procyklickým měnám. Polský zlotý drží ztrátu, nehledě na posilující euro proti dolaru. Koruna se posunula pod dnešní otevírací cenu směrem k 25,90 za euro, v mírném zisku je i maďarský forint.

Volkswagen prý nezvažuje prodej značek ani navýšení kapitálu

Německý automobilový koncern Volkswagen neuvažuje o prodeji některé ze svých značek ani o navýšení kapitálu, aby získal finance na krytí nákladů spojených s emisním skandálem. V rozhovoru s německým listem Börsen-Zeitung to uvedl předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch.

Volkswagen se podle něj nachází v solidní finanční situaci a disponuje řadou možností, jak si opatřit peníze. „A to bez mimořádných opatření, jako je navýšení kapitálů,“ řekl Pötsch.

Automobilka si zatím na hrazení nákladů spojených se skandálem dala stranou 17,8 miliardy eur (zhruba 480 miliard Kč). Pötsch v rozhovoru podle agentury Reuters naznačil, že neočekává další zvyšování této rezervy. Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 až 35 miliard eur (zhruba 675 až 945 miliard Kč).

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482.000 aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85.000 vozů s třílitrovým motorem.

Volkswagen letos v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo odkoupení jejich vozu firmou Volkswagen. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (123.000 až 241.000 Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Newsletter