Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Výpadky ve výrobě nových aut zvyšují popularitu ojetin, jejich ceny rostou

Nedostatek materiálu, inflace i dlouhodobé dopady pandemie komplikují výrobu nových automobilů. Následkem toho Češi berou útokem i trh ojetých vozů, nabídka se tenčí a ceny rostou. Experti navíc očekávají další nárůst cen ojetin. Autobazary proto doporučují českým motoristům v případě zájmu o obměnu jejich vozového parku urychlit proces nákupu.

Česká republika aktuálně prochází plošným zdražováním. Meziroční míra inflace aktuálně činí 3,4 % a růst cen se podle většiny indicií hned tak nezpomalí. Komplexní zdražení se nevyhnulo ani sektoru automotive, které zaznamenalo meziroční růst o 5,4 %. Jedním z odvětví, kde je nutné si sáhnout mnohem hlouběji do kapsy, je průmysl. Podle údajů Českého statistického úřadu ceny průmyslových výrobců u nás vzrostly meziročně o 7,8 %.

A právě vysoké ceny základních surovin stojí za tím, že v procesu výroby automobilů začínají chybět některé komponenty. Nejen, že tato skutečnost brzdí a celkově komplikuje dodání nových vozů na trh, ale také rapidně zvyšuje jejich pořizovací ceny. Češi se tak stále častěji uchylují k nákupu ojetých aut. Rostoucí poptávka po ojetinách má však za následek úbytek i těchto vozů na trhu. „Ojeté vozy totiž stále častěji kupují i lidé, kteří by za příznivé ekonomické situace koupili automobil nový,“ uvádí Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. Podle zjištění analytiků začne brzy být nedostatek ojetin vážný. Trvat přitom může ještě několik dalších měsíců, neboť velké leasingové společnosti hlásí z nouze prodlužování smluv současným majitelům. Mladé ojeté automobily nakoupené na operativních leasing či pronájem se tak nedostanou na trh.

Opakovat se tak může situace ze začátku první vlny pandemie covid-19. „Kdo tehdy zaváhal při nákupu automobilu, mohl na následující vhodný moment čekat třeba i celý další rok. Pokud se tedy blíží doba, kdy zvažujete pořízení nového ojetého vozu, důrazně doporučujeme tento krok urychlit,“ radí Topol.

Situace na trhu ojetin může totiž být velmi obdobná jako u nových automobilů. Těch bylo v České republice letos v červenci registrováno 18 405, což je například v porovnání s rokem 2019 o 15,6 % méně. Nedostatek vozů, ať už nových či ojetých, přirozeně zvyšuje jejich ceny, které v průměru mohou činit i desítky tisíc korun.

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter