Vzdělávání TOP manažerů: stále vede odborná literatura

Získáním vysokého manažerského postu by nemělo končit další vzdělávání. Čeští manažeři a leadeři většinou neusínají na vavřínech a rozšiřují své odborné znalosti, nejčastěji však skrze odbornou literaturu, tedy tradiční formu, kterou měli k dispozici i generace před nimi. Moderní interaktivní způsoby vzdělávání jsou až za touto klasickou formou. Nejen to ukázal exkluzivní a historicky první průzkum o leadershipu, který provedla Experis Executive, divize ManpowerGroup.

Podle průzkumu skoro polovina respondentů, kteří se vzdělávají s frekvencí týdně a měsíčně, zvyšuje svou odbornost studiem literatury, a to i v digitální podobě. Více než třetina sleduje vzdělávací videa a pětina využívá online formy vzdělávání (kurzy, webináře, semináře atd.). TOP manažeři, kteří se více vzdělávají, se častěji cítí být dobrým manažerem a zároveň leaderem. Konkrétně jich do této kategorie spadá 72 procent. Častěji jde o manažery z větších firem a s vyšším počtem podřízených.

„Neustále se hovoří o tom, že průmysl 4.0, digitalizace a robotizace přináší nejrychlejší proměnu pracovních pozic v historii. Firmy se soustředí na rychlou rekvalifikaci a trénink technických a specializovaných zaměstnanců, kterých je akutní nedostatek, ale často se zapomíná na manažery, kteří mají změnu řídit. Tato doba přináší nutnost zásadně přehodnocovat celý byznys model společností a dominantní hráč na trhu se může stát velmi rychle nerelevantním. Proto je extrémně důležitý rozvoj vedoucích a manažerských dovedností, aby leadeři dokázali pružně přistupovat k řízení byznysu a změnám v organizaci svých týmů,“ dodává Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

Nabídka vzdělávacích kurzů je v současnosti již široká. Jejich rozmach v poslední době souvisel i s nařízenými home office v mnoha firmách kvůli zamezení šíření nemoci COVID-19. Různé webináře a online kurzy byly se slevou nebo dokonce zdarma, a nejen manažeři je hojně využívali.

Někteří manažeři berou vzdělávání jako součást svojí profesní kariéry. Uvědomují si, že vysoká úroveň manažerských schopností negarantuje úspěch po celou kariéru. Součástí manažerských dovedností je i schopnost vést lidi. Přes 40 procent dotázaných se v této oblasti vzdělává více způsoby. O dvě procenta méně chtějí zlepšit svou odbornost jen jedním nebo dvěma způsoby a 20 procent respondentů se nevzdělává prakticky vůbec.

Málo se vzdělávají zejména ti, kdo se necítí být leaderem a manažeři z menších firem, případně firem ve zpracovatelském průmyslu. Z hlediska demografie se více vzdělávají TOP manažeři v Praze.

Zajímavostí je, že ti, kteří se více vzdělávají, kladou zároveň větší důraz na empatii, autenticitu a emoční stabilitu. Pečlivost preferují manažeři, kteří se naopak nevzdělávají vůbec.

„Pokud se podíváme na rozvoj klíčových kompetencí leadera, zjistíme, že potřeba jejich rozvoje je u TOP manažerů velmi individuální. Každý z nich má za sebou jinou praxi, vzory nebo osobnostní typ. V rozvojových programech se nejčastěji zaměřujeme na tyto oblasti: integrita, autenticita, přesvědčivá komunikace, flexibilita, řízení změny a strategické myšlení,“ dodává k tématu vzdělávání Richard Dobeš, Managing Partner společnosti Krauthammer.

O průzkumu 
Průzkum společnosti Experis Executive vznikl ve spolupráci s firmou Krauthammer v prvním čtvrtletí roku 2020. Vzorek tvořilo přes 300 vrcholných managerů a specialistů z celé České republiky. Dotazování probíhalo náhodným výběrem mezi vysoce postavenými manažery.  
Experis Executive 
Experis je divizí společnosti ManpowerGroup pro nábor specialistů a manažerů v IT, inženýringu a financích. Experis Executive se zaměřuje na executive search vyšších manažerských pozic. Při vyhledávání strategických pozic do národních i globálních společností v 80 zemích po celém světě používá certifikovanou strukturovanou metodologii, která stojí na hloubkových pohovorech, osobních testech a následné péči o klienta i obsazeného kandidáta. 
Krauthammer Partners 
Krauthammer se zaměřuje na rozvoj leadershipu, manažerských a obchodních dovedností. Byl založen v roce 1971 a má mezinárodní síť s globálním dosahem a působností ve 25 zemích, kde klientům poskytuje široké portfolio řešení lidského kapitálu.  

Newsletter