Vzkaz Starostů: Pokud zakáže vjezd kamionům Praha, my také

Starostové a nezávislí (STAN) nesouhlasí se zákazem vjezdu kamionů delších 12 metrů na území Prahy. Pokud začne platit, některé obce jsou prý připraveny rovněž zakázat vjezd kamionů na své území. Mezi nimi jsou například Říčany a Úvaly. STAN zároveň kritizuje vedení Středočeského kraje, neboť podle jejich názoru nekoná a jeho reakce na záměr Prahy je pomalý. Novinářům to dnes řekli zástupci STAN včetně poslankyně Věry Kovářové. Praha zamýšlí zavést zákaz vjezdu kamionů do hlavního města od 1. ledna 2017.

„Pokud by Praha na sílu zákaz prosadila, obcím jako Úvaly, Říčany a dalším by nezbylo nic jiného, než udělat to samé. Proto jedinou alternativou je výstavba Pražského okruhu. My v Úvalech uděláme všechno pro to, abychom ochránili naše občany, stejně jako Praha. Toto ale není řešení a nikdo to nechce,“ řekl starosta Úval Petr Borecký.

Silnice II. a III. třídy nejsou podle zástupců STAN určeny k takovému zatížení, které by kamiony po zákazu průjezdu Prahou způsobily. „Tyto komunikace mají sloužit pouze pro spojení mezi obcemi,“ řekl Borecký.

STAN rovněž kritizoval vedení Středočeského kraje, protože podle nich jedná pomalu a se zpožděním. STAN proto vyzval kraj k dalším jednáním s pražským magistrátem. „Praha už nyní deklarovala jasné kroky. Středočeský kraj by měl s Prahou jednat jako rovný s rovným. Paradoxně, my víc jednáme s pražským náměstkem (Petrem) Dolínkem než s krajem,“ řekl starosta Říčan Vladimír Kořen.

Pokud by podle Kořena zakázaly vjezd Praha i středočeské obce, znamenalo by to kolaps pro obě strany. Na území Říčan je prý řada logistických center zásobujících Prahu, z nich by pak žádné kamiony nemohly nikam jezdit.

Praha reagovala plánem zakázat vjezd kamionům nad 12 metrů na krok vlády, kdy byla část okruhu číslo 511 vyřazena ze seznamu 11 staveb, které by měly ve zrychleném řízení získat posouzení EIA, jež posuzuje vliv stavby na životní prostředí – nově by stačilo rozhodnutí vlády a ministerstva životního prostředí. Podle vedení města by zvolený postup mohl způsobit odklad stavby o další tři až čtyři roky.

Proti postupu Prahy se kromě části starostů postavilo také ministerstvo dopravy. To v červnu uvedlo, že si nepřeje uzavření městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi.

Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. V současné době je hotovo 41,3 kilometru. Zmíněný úsek 511 měří 12,5 kilometru. Nyní je hotov například úsek od D1 k D5 a několik kilometrů na východě u Černého Mostu.

Newsletter