Evropské i americké výnosy rostou. Dolar proti euru sílí zpět k hranici 1,1300 EURUSD. Měny regionu včera vinou rizikově averzní nálady oslabily. Koruna se krátce posunula nad 24,60 za euro, dnes ráno se obchoduje pod touto hranicí.

Za dva roky pandemie ubylo v inzerci na trzích v zemích V4 přes 550.000 aut

V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě 80.620 (- 2 %) aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je však pokles jestě markantnější. Za dva roky ubylo 550.376 aut (- 12 %), která na sekundárním trhu chybí a tlačí jejich ceny vzhůru. V Česku se střední hodnota ceny inzerovaných ojetin meziročně zvýšila o 14,4 % na současných 159.999 korun. V Polsku je nárůst 8,9 % na 19.500 PLN (104.751 CZK), v Maďarsku se ojeté vozy nejčastěji prodávaly za 1.850.000 HUF (126.130 CZK), tedy o 17,1 % dráž než před rokem. Pouze na Slovensku zůstal cenový medián na stejné úrovni jako v roce 2020, tedy 5.990 EUR (146.156 CZK). Vyplývá to z analýzy trhu ojetých vozů, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Posledním „normálním“ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20,3 % výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Lockdowny zpomalily ekonomiku, lidé sa báli vycházet, natož aby si šli kupovat něco jiného, než základní potřeby. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna a člen představenstva AURES Holdings. Do toho však vstoupily problémy výrobců v dodávkách některých dílů, tlak na čistou mobilitu a energetická krize po pádu několika dodavatelů energií. „V loňském roce pak přišla další krize, spojená dodávkami polovodičů a chipů do nových aut, automobilky nebyly schopné desetitisíce vozů dokončit a dodací lhůty zákazníkům se mnohde prodloužily i přes rok, což začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky a s tím i jejich ceny,“ doplňuje Vaněček.

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG ( – 21,8 %), LPG ( – 7,1 %) a Ethanol 85 ( – 37,4 %). Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy ( + 45,7 %) a plně elektrické vozy ( + 46 %). Z pohledu karoserie mírně ubylo hatchbacků ( – 3,6 %) a combi ( – 3,6 %), naopak přibylo SUV ( + 14,9 %).

U nejžádanějších modelů tuzemské automobilky Škoda došlo k úbytku Octavií ( – 7,4 %) a Fabií ( – 4,6 %), naopak přibylo populárních Karoqů (+ 55 %) a Kodiaqů ( + 36,7 %). Do TOP 10 nejprodávanějších elektrických vozů se hned v prvním roce prodeje dostala Škoda Enyaq iV, kterých bylo vloni v inzerci zánovních ojetin nabízeno 200 kusů a je tak druhá za BMW i3, který je na trhu od roku 2013.

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím šesti poboček společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter