Západní Evropa před krizí v prodejích elektromobilů předběhla Čínu

V předchozích čtvrtletích globální trh s elektromobily sledoval dva trendy: v Číně po snížení státních dotací opadala poptávka a s ní i prodeje, zatímco v západní Evropě (která elektromobilitu nadále podporuje) rostly prodeje elektrických aut o desítky procent. V prvním letošním čtvrtletí ještě čísly zamíchala pandemie COVID-19, která v tomto období oslabila hlavně Čínu.

V součtu prodejů čistě bateriových vozů sledované trhy kvůli čínskému výpadku poklesly celkem o 21.1 %. Plug-in hybridů se prodalo o 7.6 procenta víc než před rokem a klasických hybridů o 3.9 % více. Zároveň ale došlo k tomu, že západoevropský trh (Německo, UK, Francie, Španělsko a Itálie) zaznamenal větší počet nových registrací čistě bateriových elektromobilů, než dosud vedoucí Čína. Vyplývá to z aktuálně vydané studie PwC E-Mobility Sales Review.

Na čínský trh dopadly zejména v únoru následky lockdownu, zatímco evropské trhy se i v březnu těšily růstů. Evropa odskočila Číně v prodeji čistě elektrických vozů nejen v absolutních číslech, ale i ve zohlednění mixu všech prodaných automobilů. Bateriové elektromobily v pěti největších západoevropských zemích zaznamenaly 3.6% podíl na trhu nově registrovaných vozidel, což předčilo jak Čínu s 2.3 % podílem, tak i USA 1.3 procenty,“ komentuje výsledky Pavel Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl.   

Nové registrace elektromobilů podle typu (dohromady na sledovaných trzích)

Typ vozu

Nové registrace 20Q1

Změna 20Q1/19Q1

Tržní podíl 20Q1

Bateriové elektromobily (BEV)

295 504

– 21.1 %

2.5 %

Plug-in hybridy (PHEV)

112 809

+ 7.6  %

1.2 %

Hybridy

305 624

+ 3.9 %

3.2 %

Celkem

651 442

-6.2 %

6.9 %

Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (2/2020)

Do množiny analyzovaných klíčových trhů PwC E-Mobility Sales Review se počítají Čína, USA, sedm evropských států (Německo, UK, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko), Japonsko a Jižní Korea.

Pětice největších evropských trhů (Německo, UK, Francie, Itálie a Španělsko – tzv. EU 5)  v posledním čtvrtletí v dynamice růstu předehnala i dva tradičně elektromobilitě velmi nakloněné menší evropské státy – Nizozemsko a Norsko. Skupina EU 5 zaznamenala za čtvrtletí 313  tisíc registrací, což je nárůst o 58 %.

Nejvýraznějším tempem rostly plug-in hybridy (o 149 %), výrazně se zvýšil také počet nových registrací čistě elektrických vozů (BEV), kterých přibylo v porovnání s loňským prvním kvartálem o 120 %. Hybridů, které v Evropě tvoří stále početně největší skupinu nových registrací aut s elektrickým pohonem, přibylo o 27 procent víc než před rokem.

V samotném Německu například vzrostl počet nově registrovaných vozů s elektrickým pohonem o 81.3 % a plug-in hybridů dokonce o 267 %. V Německu nebo Velké Británii rostly prodeje elektromobilů o desítky procent i v březnu, který už byl ze značné části poznamenán opatřeními proti pandemii COVID-19.

Evropský nárůst je způsoben tím, že se pod tlakem přísných emisních pravidel EU dostávají na trh ve větším počtu nové modely elektromobilů od tradičních evropských výrobců. Tento trend se do statistiky promítl i v Česku.

V Česku se prodalo pětkrát víc elektromobilů než před rokem

Ačkoli se v absolutních hodnotách stále jedná o marginální počty, zaznamenaly nové registrace elektromobilů na českém trhu meziročně výrazný vzestup a dostaly se na čtvrtletní bázi z řádu desítek na stovky kusů, bavíme-li se o kategorii čistě elektrických aut (BEV). Konkrétně vzrostl počet registrací elektromobilů v Česku v prvních třech měsících ze 132 kusů na 741. Jedná se tedy o nárůst o 461 procent.

„Českým trhem doslova zahýbal domácí model Škoda CITIGOe iV, který se z větší části postaral o rostoucí dynamiku. Díky tomu se bateriové elektromobily dostaly v Česku na tržní podíl 1.5 % prodaných vozů, což je vyšší číslo než v USA, tedy domovské zemi nejznámější značky elektromobilů na světě,” říká Michal Razim, expert PwC Česká republika na automobilový trh.

I přesto, že už nerostou tak rychle, co do tržního podílu zůstávají evropskými premianty Norové. Ve skandinávské zemi mělo v prvním čtvrtletí osm z deseti nově registrovaných aut elektrický pohon. Čistě bateriových aut bez přítomnosti spalovacího pohonu byla v Norsku polovina ze všech prodaných vozidel.

Newsletter