Zdražování zasáhlo i menší modely ojetých aut, nabídka na trhu se zužuje

Nedostatek čipů a dalších materiálů pro výrobu nových aut, vysoká inflace, celosvětová energetická krize. To jsou hlavní příčiny toho, že se nejen čeští řidiči musí aktuálně spokojit s omezenější nabídkou ojetých vozů na trhu a také s vyššími cenami. Kdo by si myslel, že se tato situace týká pouze velkých dražších a aut, mýlil by se. Cenové rozdíly v podobě zdražování se podle analýzy sítě AAA AUTO nevyhnuly ani autům malým.

Do října letošního roku oproti stejnému období vloni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů, souběžně s tím vzrostly i jejich ceny. Asi nejlepším příkladem auta, jehož cena jako ojetiny je vyšší než cena tehdy nového vozu, je Suzuki Jimny. Ceníková cena nového auta se pohybovala někde okolo 450 000 korun, jako dvouletá ojetina se dnes na trhu prodává i za více než 800 000 korun. Stejně tak zapůsobilo oznámení Škody Auto o tom, že model Fabia ve verzi combi již nebude mít pokračovatele. Jako zánovní ojetina tak často atakuje původní ceníkové ceny.

A jak jsou na tom další malé ojeté vozy? Více než Suzuki Jimny bude český řidič znát například Hyundai i20. „U tohoto modelu došlo k vzhledem situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 %, vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 tisíc kilometrů více najeto, ale průměrná cena je stejná jako v loňském roce. Ještě výraznější rozdíl zaznamenal model Škoda Rapid Spaceback. U tohoto modelů se podle našich analýz prodeje na trhu propadly oproti loňsku o 24 %. A stejně jako u Hyundai i20 se průměrná cenovka vůbec nezměnila, přičemž vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 tisíc km více,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.

Největší pokles prodejů je obecně mezi malými vozy z let 2014–2016. Celkově se v roce 2021 dosud na trhu podle analýz AAA AUTO zobchodovalo o 13 % aut než za stejné období vloni. Stáří těchto vozů je meziročně přirozeně o 12 měsíců vyšší, ale jejich průměrná cenovka vzrostla o 10 tisíc korun, stejně jako se zvýšil průměrný nájezd o 10 tisíc najetých kilometrů. „Současný stav v podobě zdražování je ale dobrou zprávou pro všechny majitele těchto vozů. Dá se v podstatě říct, že pokud majitel disponuje autem s rokem výroby 2014–2016 a používá jej běžným způsobem, tedy do 20 tisíc najetých kilometrů ročně, jeho hodnota v dnešních dnech neklesá,“ doplňuje Vaněček a dodává: „Pro značku Mototechna jsme zatím schopni zajistit vozů dostatek. Pomáhá nám i rozbíhající se fungování společnosti Driverama, která již v Německu vykupuje mnoho vozů s parametry Mototechny, díky kterým její nabídku můžeme doplňovat.“

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter