Dolar navýšil zisky pod 1,1400 za euro. Americké výnosy klesají u nejdelších splatností, u středních rostou. Měny regionu oslabily vinou posilujícího dolaru. Dnes ztráty korigují. Koruna nad 25,00 za euro a pod 22,00 za dolar.

Ojetiny ve střední Evropě chybí stále více, ceny dál rostou

Po říjnovém mírném oživení, kdy počet nabízených aut poprvé po mnoha měsících vzrostl na 430 536 kusů, došlo v listopadu na sekundárním trhu opět k poklesu. Na všech trzích v zemích V4 se snížil počet inzerovaných ojetin, celkem z říjnových 430 536 na listopadových 388 830 aut. V Polsku nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes 6 000 aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 ubylo v nabídce dokonce necelých 144 000. Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Oproti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna. Zvýšení mediánových cen je patrné ve všech zemích V4. V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 PLN na současných 22 500 PLN (124 620 CZK), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 HUF navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 HUF (150 788 CZK) a Slovensku cena vzrostla o 890 EUR na současných 6 990 EUR (177 640 CZK).

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia (7 666 ks, resp. 2 994 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (5 989 ks, resp. 1 699 ks). Střední hodnota stáří byla v listopadu nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,4 roku), následuje Maďarsko (11,8 roku), Česko (10,2 roku) a nejmladší byly vozy na Slovensku (10 let). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 183 000 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 150 588 km).

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter