Kvalita, pohodlí a 250 let na trhu. Ikonický výrobce obuvi vstupuje na burzu

Zdroj: Depositphotos

Od začátku loňského roku nebylo pro společnosti, které chtěly získat peníze vstupem na burzu, zrovna ideální období. Svět čelí stále větším rizikům v podobě války, vysoké inflace a rostoucích úrokových sazeb, a tak společnosti z této oblasti stále vyčkávají v záloze. Existuje však několik výjimek, jako například britský výrobce čipů Arm, který před několika týdny vstoupil na burzu. Nyní se k ní připojil německý výrobce pedálů a sandálů Birkenstock.

Tato společnost je zajímavá tím, že existuje již zhruba 250 let a má velmi dobrou pozici na trhu. Birkenstock vyrábí téměř veškerou svou produkci doma v Německu ve vysoké kvalitě, což je v souladu se současným trendem udržitelnosti. Jejich výrobky byly dříve považovány za vyloženě nevkusné, ale díky své pohodlnosti byly oblíbené především u hnutí hippies v USA. Časy se však mění, módní výstřelky často rychle přicházejí a odcházejí a stále více lidí, zejména v poslední době, rádo zaplatí více za kvalitní a pohodlné výrobky, které jsou vyrobeny s využitím osvědčených postupů a jdou opačnou cestou než rychlá móda.

Kromě pohodlí přináší Birkenstock i další výhodu, a to, že boty jsou velmi dobré i ze zdravotního hlediska. Značce Birkenstock pomohl i covid, kde si lidé doma kupovali pohodlné oblečení a obuv. Podle různých zdrojů jsou zákazníci společnosti i přes vysoké ceny výrobků této značky věrní a říká se, že kdo jednou vyzkouší, bude si ji kupovat i v budoucnu. Reklamu na šlapky Birkenstock natočila také herečka Margot Robbie v rámci filmu Barbie. Podle zveřejněných dokumentů chce Birkenstock získat peníze na splacení dluhu a další expanzi vstupem na burzu. Společnost prodává své výrobky prostřednictvím vlastních obchodů i partnerů. Část peněz chce také použít na rozšíření vlastního prodeje. Nejdůležitějšími trhy pro společnost jsou USA a Evropa, ale v budoucnu plánuje expandovat také do Asie. Většinu prodeje tvoří pět druhů obuvi, které hodlá každoročně obměňovat o nové barvy a vzory.

Společnost Birkenstock v posledních letech velmi slušně zvyšuje tržby, v průměru přibližně o 20 % ročně. Výrazný skok nastal právě mezi lety 2019 a 2020, kdy se poptávka zvýšila právě kvůli covidu. Společnost si je vědoma své silné pozice, a proto při upisování akcií míří vysoko. Očekává se, že tržní kapitalizace se bude pohybovat kolem 10 miliard dolarů, což je při tržbách 1,35 miliardy dolarů a zisku 200 milionů dolarů v roce 2022 opravdu ambiciózní. Pokud se podíváme na konkurenční společnosti, i ve srovnání s nimi je částka, kterou chce společnost získat, poměrně vysoká.

Pokud se chcete o společnosti Birkenstock dozvědět více, vypracoval jsem o ni nové video, které je dostupné zde.

Zdroj: XTB, Bloomberg

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter