Ropa opět výrazně zlevňuje. Jaký bude vývoj pohonných hmot?

Zdroj: Depositphotos

Pohonné hmoty dle očekávání ke konci roku mírně zdražily. Od Štědrého dne do 2. ledna zdražil benzín v průměru o 4 haléře na 35,86 Kč za litr. Benzín je tak aktuálně stále prakticky nejlevnější od konce roku 2021, tedy ještě před energetickou krizí. V průměru o 8 haléřů pak zdražila nafta, průměrná cena je tak nyní 36,14 Kč za litr. Prolomení hranice 36 Kč za litr se tak zatím nedočkáme, nejblíže tomu byla nafta na Štědrý den.

Za otočkou trendu stojí zejména vývoj cen ropy Brent, která během druhé poloviny prosince výrazně zdražila. Cena vyskočila ze 73 dolarů na barel nad 81 dolarů kvůli růstu napětí v Rudém moři. Tam jsou terčem útoků nákladní lodě a tankery. Pomocí dronů a lodí na ně útočí jemenští extrémisté. Rudé moře je klíčovým dopravním uzlem pro Asii a Evropu, jakékoliv napětí v dané oblasti tak může způsobit další růst cen ropy i zemního plynu. Situace dokonce eskalovala ve vojenský zásah americké lodi.

Negativní vývoj také ukazuje česká koruna, která na páru s eurem oslabila na úroveň 24,70 po prvním snížení úrokových sazeb na prosincovém zasedání ČNB. Vzhledem ke slabší koruně a vyšším cenám ropy tak mohou pohonné hmoty mírně zdražovat i v následujících dnech. Mělo by se jednat o nižší desítky haléřů.

Ropa je pověstná obrovským kolísáním cen a posledních 7 dnů to jasně potvrzuje. Od konce roku cena ropy Brent spadla zpět k 75 dolarům za barel, což bude v delším období opět pozitivní pro ceny pohonných hmot. Jejich zdražování by tak mohlo postupně ubírat na intenzitě, naopak bychom se opět mohli dočkat zlevňování, pokud cena ropy spadne dále. Ropa zlevňuje kvůli silnějšímu dolaru, z trhu na začátku roku mizí optimismus kolem snižování úroků v USA. Z ropného trhu také vyprchávají zisky, které nabral po růstu napětí v Rudém moři.

Konflikt mezi USA a Íránem se zdá jako málo pravděpodobný. Situace je však stále napjatá a kdykoliv může dojít k další eskalaci. Místu se již vyhýbají některé dopravní společnosti. Cena ropy tak může kdykoliv vystřelit výše a podpořit ji může očekávaný stimulační balíček v Číně. Aktuálních nízkých cen se tak může vyplatit využít. Výrazné zdražení benzínu by naopak neměl přinést přechod na typ E10, který obsahuje dvojnásobné množství biopaliva. Problém však může nastat u vozů vyrobených před rokem 2005. Jejich majitelé tak budou muset sáhnout k prémiovému palivu.

Zdroj: Purple Trading, Bloomberg, Reuters

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter