Americké výnosy na začátku týdne rostly. Dolar krátce oslabil nad 1,1550 za euro, poté část ztrát smazal. Koruna krátce zpevnila pod 25,00 za euro. Proti dolaru nabrala zisky pod 21,80.

Populární smartphony ohrožují budoucnost zpravodajství

Rostoucí využívání chytrých mobilních telefonů jako hlavního prostředku pro přístup k internetovému zpravodajství by společně se stoupajícím vlivem sociálních médií mohlo ohrozit finanční situaci zpravodajských organizací po celém světě. Tvrdí to podle agentury Reuters výzkumný institut RISJ ve své výroční zprávě o digitálním zpravodajství.     

Čtení zpráv podle RISJ zabírá polovinu času, který lidé stráví u chytrých telefonů. Uživatelé smartphonů však většinou nejsou ochotni za zprávy platit, navíc se zvyšuje jejich odpor k reklamám a komerčním sdělením, které jsou důležitým zdrojem příjmů zpravodajských organizací.     

Zhruba třetina uživatelů se podle RISJ cítí zklamána či dokonce podvedena, když zjistí, že přečtený článek je ve skutečnosti placenou reklamou. U čtvrtiny uživatelů pak toto zjištění negativně ovlivní názor na zpravodajskou organizaci, pod jejíž záštitou takovýto článek vyšel.     

„Většina lidí má sice zprávy ráda a využívá je, ale nechce za ně platit, nechce kolem nich vidět reklamy a nechce je mít smíchané s komerčními sděleními,“ uvedl šéf výzkumu RISJ Rasmus Kleis Nielsen. „Vytvoření udržitelného podnikatelského modelu je tak velmi obtížné i pro ty, kteří jsou úspěšní ve sledovanosti,“ dodal.     

Velká část uživatelů smartphonů navíc podle zprávy nevyužívá aplikace zpravodajských organizací, ale dostává se k internetovému zpravodajství přes sociální média, různé komunikační aplikace nebo internetovou poštu. Zhruba 40 procent majitelů smartphonů například využívá k hledání, čtení, sledování, sdílení a komentování zpráv sociální síť Facebook, tvrdí RISJ.     

Uživatelé smartphonů většinou chválí sociální média za to, že jim přinášejí zprávy, ke kterým by se jinak nedostali. Mají však výhrady k přesnosti a spolehlivosti zpráv získaných tímto způsobem. 

Newsletter