Americké výnosy včera klesly, dnes pohyb korigují. Dolar zpevnil pod 1,1380 za euro. Koruna se obchoduje pod 24,95 za euro. Proti dolaru ve ztrátě nad 21,90.

Outdoorové vybavení odolává inflaci lépe než běžné oblečení, je pro všechny dostupnější

Zdroj: Depositphotos

V době dramatického růstu inflace v České republice se outdoorové vybavení ukazuje jako segment trhu s mimořádnou odolností. Za poslední čtyři roky, kdy kumulovaná inflace dosáhla více než 33 % a ceny běžného oděvního průmyslu se zvýšily o zhruba 52 %, tak ceny outdoorového oblečení a vybavení vzrostly o méně než 14 %. Vyplývá to z analýzy prodejce 4camping.

Tento trend patrný i v zahraničí ukazuje, že investice do kvalitního outdoorového vybavení je z dlouhodobého hlediska ekonomicky výhodnější než nákup běžného oblečení. Vyšší počáteční náklady se totiž vyplatí díky nižšímu tempu růstu cen a delší životnosti těchto výrobků. Tento vývoj nejen podporuje ekonomickou stabilitu firem působících v sektoru outdooru, ale také přináší výhody spotřebitelům, kteří hledají kvalitní a dlouhodobě udržitelné produkty.

„Je to překvapivý trend, který jde proti obecnému vývoji v oděvním průmyslu,“ komentuje zjištění Pavel Peterka, hlavní ekonom společnosti XTB. „Zatímco za běžné oblečení dnes zaplatíme o polovinu více než před čtyřmi lety, outdoorové vybavení zdražilo výrazně méně,“ dodal. Růst cen v celém oděvním sektoru zapříčinilo zdražení materiálů, nebo rostoucí náklady na dopravu, energie či mzdy.

Ondřej Žák, CEO společnosti 4camping, vysvětluje: „Tam, kde ceny rostly více, než jsme byli ochotni akceptovat, jsme se zaměřili na privátní výrobu a dnes nabízíme produkty našich značek Zulu, Warg a MOOA.“ Tímto krokem společnost minimalizovala dopady cenových výkyvů a udržela dostupnost svých produktů pro širokou veřejnost.

Konkrétní čísla z prodeje outdoorového vybavení jsou překvapivě pozitivní. Například kožená turistická obuv s Gore-Tex membránou zdražila od roku 2020 podle dat prodejce 4camping pouze o 8 %. Podobné středně vysoké boty zdražily o 16 % a běžecké boty pro trail o 12 %. Nepromokavé bundy vzrostly v ceně jen o 10 % a funkční merino termoprádlo o 22 %.

Newsletter