Tesla vs. konkurence aneb kdo udává směr v elektromobilitě

S, 3, X, Y, Semi a Cybertruck. Tak vypadá modelové portfolio automobilky Tesla. Co před deseti lety vypadalo jako pošetilý nápad, se v průběhu let změnilo ve vizionářství a nejpokrokovějšího producenta elektromobilů. Je ale Tesla premiantem i v roce 2025, nebo začíná hrát druhé housle?

Nechce se tomu věřit, ale automobilka Tesla existuje už skoro čtvrt století. V roce 2003 ji v Texasu založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Dnes nejbohatší člověk světa a tvář Tesly Elon Musk do tohoto projektu vstoupil krátce na to. První auto Tesla představila o pět let později, a už tím se stala lídrem ve světě elektromobility. Uvést na trh použitelný elektrický sporťák, to byla tehdy velká věc.

A velké věci se kolem Tesly děly i dále. Model S byl první skutečně použitelnou elektrickou limuzínou, která v mnohém nastavila technologickou laťku hodně vysoko. Modely 3 a Y pak doslova elektrifikovaly svět a nastavily nové paradigma. Díky inovativním způsobům výroby Tesla těmito vozy nabídla světu kompaktní a skvěle vybavená elektrická auta za cenu srovnatelnou se spalovacími vozy. A opět šlo o udávání trendů. Některé následovaly i další automobilky. Jeden obrovský centrální displej má třeba i nové Volvo EX30. Na druhou stranu třeba taková absence páček pod volantem u faceliftovaného Modelu 3 (Highland) je nejspíše slepou uličkou vývoje. I ty se ale musí prošlapat.

Jenže elektromobilita zažívá obrovský progres a udržet si technologický náskok není jednoduché. Vlčáků stále přibývá. Tesle se však daří držet na špici. Stále nabízí jeden z nejlepších poměrů ceny a výkonu, stále budete jen těžce hledat elektromobily s vyšší efektivitou, nižší spotřebou a v rámci dané velikosti baterie i s delším dojezdem.

I to jsou důvody, proč se Tesla dokázala etablovat a získat si širokou fanouškovskou základnu. Tesla je jakýsi Apple automobilového světa – značka vybudovaná takřka z ničeho, s progresivním přístupem k věci a patřící ke světové technologické špičce. Jezdit Teslou znamená něco podobného jako volat iPhonem.

Kdo Teslu dohání nebo překonává?

Jenže inženýři v zavedených automobilkách nesedí s rukama v klíně a nečekají na to, až jim ujede vlak. Prakticky všechny velké automobilky to myslí vážně i s elektromobily a Teslu se snaží minimálně dohnat. Některým se to daří více, jiným méně. 

Velké naděje se vkládaly do elektromobilů od značky Volkswagen. Vždyť jde o jednu z největších automobilek na světě, největší evropskou a vzhledem k tomu, že do koncernu patří i Škoda, tak trochu i naši. Volkswagen se navíc před lety prezentoval tak, že do elektromobility šlape jako nikdo jiný. Výsledek pak poněkud budil rozpaky. Platforma MEB, na které všechny elektromobily koncernu stojí, rozhodně není špatná, ale pozici lídra vývoje Volkswagenu určitě nezískala. K tomu si přidejte problémy se softwarem u prvních modelů a je jasné, že rozvoj masové elektromobility byl u této značky spíše rozčarováním. Prodejně ale Volkswagen celkem boduje. Nabízí dobře jezdící a praktická elektrická auta. Technologickým lídrem ale není.

Mezi evropské premianty ve světě elektromobility patří značka, která vás možná překvapí. BMW dělá nejen skvělé spalováky pro petrolheady, driftery a plátce drahého povinného ručení. Jen si vzpomeňte na inovativní model i3. Ten už sice v nabídce mnichovské automobilky nenajdete, ale řadu jiných špičkových elektroaut ano, v čele se skvělými modely iX nebo i4. BMW navíc chystá velkou modelovou ofenzivu, kterou nazývá Neue Klasse. Ofenzivní pak hodlá být i další německá prémiovka – Mercedes-Benz. 

A mimo Německo? Značky koncernu Stellantis ve světě elektromobility spíše zaostávají. Kdo naopak vyčnívá, to je možná překvapivě Renault. Vsadil na infotainment od Google, kvalitní materiály v interiéru, velkou dávku stylu a vše okořenil špičkovou efektivitou pohonu. Prodejně to ale úplně ono není. Zatím.

Jenže ve světě elektromobility Evropa hraje tak trochu druhé housle. Ze zavedených značek už Evropu minimálně dohnala korejská dvojice Kia, Hyundai. Její portfolio elektromobilů roste takřka neustále a nabízí skutečně pokrokové technologie i dobrou cenu. 

A pak jsou tu vlastně úplné novinky. Elektromobilita je v Číně masivně podporována už dlouhá léta, stejně jako všechny domácí automobilky. K tomu si přidejte nižší cenu práce, nižší bezpečnostní i ekologické standardy a rázem máte cenovou štiku v rybníce. Tím rybníkem je v tomto případě evropský trh. Na něm se čínské automobilky nejsnáze etablují právě s elektromobily. Čínské je vlastně kdysi britské rodinné stříbro v podobě značky MG nebo švédská výkladní skříň Volvo. Do Evropy se ale dostávají i vysloveně čínské značky, jako je BYD, NIO nebo XPeng. Zatímco MG boduje nízkou cenou a Volvo svou částečnou prémiovostí a o nejpokrokovější elektromobily nejde, v případě posledních tří zmíněných značek je tomu jinak. Ty mohou Tesle i dalším automobilkám skutečně zatopit. Tradice i velikost zastoupení v jednotlivých státech však zatím hovoří proti nim.

A pak jsou tu hráči z ještě jedné skupiny. Elektromobilita mění pravidla hry a otevírá prostor pro vznik startupů, které se právě elektromobilům věnují. Značky jako Rivian nebo Lucid Motors už nejsou žádnou neznámou. Specializují se na luxus a díky své pružnosti snáze zavádějí nové technologie. Zatím nedosahují velkých objemů prodeje. Mysleme ale na to, že i Tesla kdysi bývala startupem. A vlastně to není tak dávno. I automobilový svět se zkrátka mění. Povinné ručení už také nesjednáváme na pobočce pojišťovny, ale prostřednictvím srovnávače autopojištění. A takových změn bychom našli bezpočet.

Je tedy Tesla stále hvězdou ve světě elektromobility? Bezpochyby ano. V objemu prodejů i v hodnotě společnosti patří ke špičce. Její vozy jsou příkladně efektivní a mají asi nejlepší sériové dodávané autonomní řízení i ekosystém nabíjecích stanic. Svět elektromobility je ale dynamický a první na pásce může být už za několik měsíců někdo úplně jiný. Stačí přijít s revoluční technologií v oblasti baterie či nabíjení, nebo dále zlepšit poměr ceny a výkonu a karty mohou být rozdány úplně jinak. Srovnání s minulostí nám ukazuje, že k takovému novému rozdání karet dříve nebo později musí dojít.

Newsletter