Fúze a akvizice (M&A) stále hrají významnou roli při utváření globálního technologického prostředí, což je dáno rychlými inovacemi a dynamikou konkurence. Portfolio manažer Fidelity International Hyun Ho Sohn zkoumá roli fúzí a akvizic v globálním technologickém sektoru. Shrnuje úspěšné akvizice zahrnující portfoliové podíly a klíčové nedávné transakce v oblasti doručování potravin, polovodičů a softwaru.
FÚZE a AKVIZICE: Strategický bonus pro ty, kdo vybírají akcie zdola nahoru
Technologický sektor je v počtu fúzí a akvizic celosvětově stále na prvním místě, protože společnosti se přizpůsobují rychle se měnícím technologiím a zaměřují se na zvyšování svých schopností a tržního podílu, aby získaly přístup k novým příležitostem k zisku. Ačkoli přístup portfolia manažera Hyun Ho Sohn Fidelity International ke správě fondu klade dlouhodobě důraz na fundamenty zdola nahoru a na faktory specifické pro akcie, fúze a akvizice zůstávají pro portfolio volitelným bonusem a zvyšují výkonnost fondu. To se týká zejména segmentu malých a středně velkých společností. Tyto společnosti často přitahují akviziční zájem větších konkurentů. Ty firmy, co dříve byly na technologickém trhu velikostí malé a střední, se v posledním desetiletí výrazně zvětšily a často představují lídry v rámci segmentů. Tyto společnosti hrají klíčovou roli v technologickém hodnotovém řetězci a mají silný vliv v širším technologickém ekosystému. Disponují významným duševním vlastnictvím (IP) a talentem a mohou se rozvíjet buď samostatně, nebo je mohou získat větší subjekty usilující o přístup k jejich duševnímu vlastnictví.
V průběhu let fond Fidelity International několikrát zaznamenal akvizice, cílové společnosti byly dlouhodobě drženy. To pozitivně přispělo k výkonnosti fondu. Mezi významné příklady patří akvizice společnosti LinkedIn společností Microsoft v roce 2016, akvizice izraelské polovodičové společnosti Mellanox Technologies společností Nvidia v roce 2019 a akvizice společnosti Activision Blizzard společností Microsoft v roce 2023. Dobrým příkladem je akvizice přední společnosti v oblasti kybernetické bezpečnosti Splunk společností Cisco v letech 2023/2024, kdy se první jmenovaná společnost snažila prostřednictvím akvizic posílit svou zaostávající nabídku v oblasti bezpečnosti. Tato investiční rozhodnutí jsou podporována zkušenostmi analytického týmu společnosti Fidelity i tím, jaké segmenty pokrýváme, což nám umožňuje včas identifikovat jedinečné investiční příležitosti.
Povzbudivé je, že aktivity v oblasti fúzí a akvizic pokračovaly i v roce 2025 navzdory náročnému tržnímu prostředí, které se vyznačuje geopolitickou a regulační nejistotou. Pozorujeme řadu návrhů na akvizice v odvětvích, jako jsou dodávky potravin, polovodiče a software, protože se vyvíjí celková struktura odvětví. Předpokládám, že tento trend bude i nadále posilovat výnosy fondu v dlouhodobém horizontu.
Trvalá dynamika fúzí a akvizic napříč odvětvími v roce 2025
Odkaz na konkrétní cenné papíry nelze vykládat jako doporučení k nákupu nebo prodeji těchto cenných papírů a je uveden pouze pro ilustraci.
Zdroj: Zprávy společnosti, Fidelity International.
*Všechny obchody byly přijaty, ale čekají na dokončení a podléhají schválení regulačních orgánů.
** Akvizice společnosti Ansys společností Synopsys byla oznámena v roce 2024 a čeká na schválení regulačních orgánů s pravděpodobným dokončením v roce 2025.
Doručování potravin
V oblasti dodávek potravin se konsolidace a racionalizace odvětví nadále zrychluje, protože tvrdá konkurence nutí přední hráče soupeřit o rozsah a postavení na trhu a zároveň se snaží vstoupit do nových regionů prostřednictvím strategických akvizic. V letošním roce jsme byli svědky dvou významných transakcí, kdy společnosti JustEat Takeaway a Deliveroo získaly společnosti Prosus, respektive DoorDash. Společnost Prosus chce prostřednictvím JustEat rozšířit svou přítomnost ve Velké Británii a Evropě, zatímco akvizice Deliveroo společnosti DoorDash nabízí okamžitý přístup na devět nových trhů, včetně Velké Británie, Francie a Spojených arabských emirátů, kde má v současné době omezenou přítomnost.
Polovodiče: Strategické akvizice v oblasti duševního vlastnictví
Softwarové společnosti jsou i nadále atraktivním cílem akvizic. Přední cloudová platforma pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) Salesforce koupila společnost Informatica. Ta se po nedávném úspěchu svých datových cloudových produktů chce zaměřit na software související s daty. Společnost Informatica se specializuje na produkty pro integraci dat, správu dat a jejich rozšiřování, především pro datovou analýzu a reporting pro podnikové zákazníky. Akvizice společnosti Informatica společností Salesforce rozšíří její nabídku datového cloudu o přístup k datům uloženým v různých podnikových systémech, což v konečném důsledku posílí její možnosti v oblasti umělé inteligence. Chystaná akvizice společnosti Ansys společností Synopsys, která byla oznámena v loňském roce, je dalším příkladem akvizice, která se snaží posílit svou dominantní pozici na trhu. Společnost Synopsys je lídrem v oblasti softwaru pro automatizaci elektronického návrhu (EDA), který inženýři používají k návrhu čipů, zatímco Ansys se specializuje na software pro inženýrské simulace. Obě společnosti mají vzájemně se doplňující produktová portfolia a Synopsys chce touto akvizicí rozšířit trh jaký může oslovit z oblasti polovodičů a využít tak mega trendů v oboru, jako je rostoucí složitost polovodičů a elektronických systémů.
Do budoucna očekávám, že fúze a akvizice zůstanou nedílnou součástí technologického sektoru. Společnosti se snaží posílit svou strategickou pozici, protože se zlepšuje i struktura odvětví, zrychlují se inovace a vyvíjejí se potřeby konkurence. Ačkoli tento vývoj není hlavním faktorem investičních rozhodnutí, může sloužit jako významný zdroj růstu pro dlouhodobé investory. Fond má i nadále dobrou pozici díky expozici vůči silným podnikům s pevnými základy, z nichž mnohé jsou také atraktivními akvizičními cíli v oblasti segmentu středních a malých firem. Nadále se zaměřuji na identifikaci dlouhodobých vítězů, přičemž fúze a akvizice nabízejí další páku pro tvorbu hodnoty.
Zdroj: Fidelity International