Fitch: Z naftového skandálu by mohly těžit evropské rafinerie

Případný pokles poptávky po naftových autech v důsledku skandálu s měřením emisí ve Volkswagenu by v dlouhodobém horizontu mohl prospět evropským rafineriím, pokud lidé začnou víc kupovat benzinová auta. Myslí si to mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings. Právě auta s naftovými motory šla v západní Evropě v minulých letech dobře na odbyt – v osmi z posledních deseti let tam představovala většinu prodeje.

Na hodnocení celkových dopadů aféry s měřením emisí u naftových motorů Volkswagenu je podle agentury brzy. Návrat k benzinovým motorům by prý ale mohl být jedním z důsledků této aféry v Evropě, jednak vzhledem k měnícím se prioritám zákazníků, jednak kvůli případným novým emisním limitům a regulím, které by následkem aféry mohly v Evropě přijít.

Případný prospěch pro evropské rafinerie plyne z toho, že mnoho jich bylo postaveno v době, kdy nafta ještě nepatřila mezi oblíbená paliva. Dříve postavené rafinerie se tedy orientují právě na výrobu benzinu. Jeho přebytky se vyvážejí hlavně do Spojených států. To ale v posledních letech zkomplikoval prudký rozvoj těžby z břidličných hornin v USA, což vedlo k poklesu marží evropských rafinerií.

S rostoucí oblibou naftových motorů v Evropě vznikal přebytek benzinu, ale nedostatek nafty, která se dovážela hlavně z Ruska. To znamená, že případný posun k benzinu by v Evropě mohl uškodit ruským rafineriím, uvádí se ve zprávě.

Fitch ale nevylučuje, že nedůvěra spotřebitelů k naftovým motorům by mohla uspíšit přechod k elektrickým autům nebo jiným variantám. V takovém případě by mohly obecně tratit všechny rafinerie.

Newsletter