Nad očekávání lepší výsledek amerického index ISM služeb pomohl růstu výnosů. Dolar umazal část ztrát, zůstává nad 1,1340 za euro. Koruna oslabila nad 24,93 za euro. Proti dolaru drží zisky pod 22,00.

Alza loni zvýšila obrat bez DPH o pětinu na 21 miliard Kč

Alza.cz podle předběžných výsledků dosáhla loni rekordního obratu 20,7 miliardy korun bez DPH. Meziročně to je zhruba o pětinu více. Napříč zeměmi jde o následující nárůst: V Česku o 17,9 procenta, na Slovensku o 19,5 procenta a v EU o 80 procent. Ze zahraničí se Maďarsko stalo dokonce jednoznačně největším trhem, představuje asi 40 procent celkového EU.

Denní obrat Alzy v rámci předvánoční akce Black Friday poprvé v historii firmy překročil 200 milionů korun. „Za rok 2017 jsme obsloužili přes 2,9 milionů unikátních zákazníků, odbaveno bylo přes 7,9 milionů objednávek. Téměř 30 procent z nich bylo uskutečněno z mobilních zařízení,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, a dodal: „Nejčastěji bývá zboží vyzvednuto osobně – buď přímo v kamenných pobočkách (celkem 49 prodejen) nebo v AlzaBoxech (78 napříč všemi zeměmi), využívá toho téměř 73 % zákazníků.“

Loni také lidé mnohem více nakupovali prostřednictvím mobilní aplikace Alza. Návštěvnost jen v prosinci vzrostla o více než 200 procent. Meziročně z pohledu obratu aplikace rostly na operačním systému iOS o 122  procent, na Androidu o 176 procent.

Prodejní síť rozšířila skladovou zásobu o tisíce nových položek. Nejúspěšnějším segmentem se opět staly mobilní telefony, jejichž prodej vzrostl o 17,4 %, přičemž více než polovina přístrojů bylo prodáno přímo ze skladů jednotlivých poboček. I dalších šest segmentů překročilo obrat jedné miliardy: notebooky, příslušenství, komponenty, televize, elektro, PC sestavy. Největší rozvoj přitom zaznamenaly sekce sportu, trendů a hobby, které rostou v řádech stovek procent.

Firmě se dařilo i v B2B oblasti – meziroční nárůst činí 29 %, přičemž tito zákazníci nejvíce nakupují tradiční IT zboží (notebooky, mobilní telefony, komponenty, příslušenství apod.). Podíl B2B na celkovém obratu Alzy byl v minulém roce 12 %, přičemž společnost plánuje B2B otevřít i pro maďarský trh.

Silný nápor zvládlo i oddělení zákaznické péče. Za rok 2017 odbavilo přes 1,2 milionů zákaznických požadavků: 600 tisíc hovorů a téměř 600 tisíc písemných žádostí.

Firma vloni rozvířila vody kolem elektromobility a bitcoinů. V rámci evropské expanze otevřela první prodejnu v Rakousku, showroom v Maďarsku a pronajala si nový sklad P3 Prague D8 ve Zdibech. V Praze vytvořila unikátní expozici Smart Home a profesionální foto-video studio pro zájemce zdarma. Interaktivní IVR namluvil nově Bohdan Tůma a na VŠE byl spuštěn samostatný předmět E-commerce B2C. Podpořeno bylo více než 40 neziskových organizací. 

Alza.cz vstupuje do roku 2018 s více než 1500 zaměstnanci a bude i nadále posilovat pozici absolutní jedničky na trhu. Hned na začátku roku spustila pilotní provoz své první Prodejny budoucnosti a i v tomto roce plánuje rozsáhlé investice do dalšího rozvoje logistiky a služeb spojených s doručením zboží a do projektu evropské expanze.

Nemalé budou i investice do dalšího rozvoje interních systémů, jež jsou digitální páteří Alzy. S tím souvisí i masivní nábor IT odborníků od začínajících programátorů, přes pozice architektů až po top IT management. Na základě dostupných dat o chování zákazníků na webu a v mobilní aplikaci vidí firma i velký prostor v oblasti personalizace webového obsahu a nabídek. V roce 2018 nebude chybět ani velké množství novinek a zajímavostí (jen z amerického veletrhu CES přivezli zaměstnanci přes 200 tipů) a sledovat bude i rezonující témata AI, IoT, AR, VR, 3D, …

 

Newsletter