Letošní listopadové slevy potvrdily trend, který v Česku nabírá na síle už několik let: zákazníci stále výrazněji preferují online prostředí. Podle analýzy společnosti Dateio vzrostl během Black Friday meziroční objem plateb o 4,8 %, počet transakcí o 4,7 %. Přestože počet jedinečných zákazníků mírně klesl o zhruba 1,3 %, frekvence nákupů stoupla téměř o 6 %.
Data vycházejí z rozsáhlé analýzy transakčních dat z českého trhu za období října a listopadu 2025.
Online nákupy letos představovaly nejdynamičtější část celkových útrat. „V letošních datech je posun k online nákupům ještě výraznější než v předchozích letech. Online útraty meziročně vzrostly o 4,8 %, zatímco růst v kamenných prodejnách byl výrazně mírnější, a to o 0,35 %. Celkově Češi během Black Friday utratili online o 53 % více než v běžném období,“ říká Michal Nikodém, data director společnosti Dateio.
Největší kategorií zůstala móda, která i letos tvořila zhruba pětinu všech útrat. Na druhém místě je kategorie dům a zahrada s podílem kolem 18 %, následovaná spotřebním zbožím s přibližně 11 %. Růst zaznamenaly nákupy na velkých online tržištích, kde útraty meziročně vzrostly o zhruba 3 %.
Nákupní preference v regionu a napříč Českem
Tento posun k online nákupům se neprojevuje jen v rámci Česka. Stejný trend potvrzuje i mezinárodní srovnání, kde útraty Čechů na online tržištích patřily k nejvyšším v celém regionu střední Evropy. Nad průměrem ostatních států se Češi drželi také v kategoriích sport a beauty.
Mezi oblíbenými kategoriemi v sousedních zemích se objevovala také móda; zájem o ni byl podobný jako v Česku, v Rumunsku a na Slovensku však ještě silnější. Rumunsko se pak také odlišilo mimořádně vysokým podílem segmentu dům a zahrada.
Regionální pohled v rámci Česka ukazuje, že nejvyšší průměrnou útratu měli zákazníci z Prahy, Brna a Plzeňského kraje, kolem 830 Kč. Nejnižší průměrná částka byla v Moravskoslezském kraji, přibližně 645 Kč. Zatímco v Praze dominovaly móda a beauty, v regionech převládala kategorie dům a zahrada.
Black Friday podle věku a pohlaví: kdo nakupoval nejvíc
Móda patřila mezi nejčastější kategorie i napříč věkovými skupinami: u generace Z tvořila kolem 23 % útrat, u mileniálů a boomerů přibližně 20 %. Výrazný byl také podíl nákupů na online tržištích: u generace Z a mileniálů dosahoval téměř pětiny, zatímco u boomerů zhruba 17 %. Boomeři navíc častěji nakupovali v segmentu dům a zahrada, kde jejich podíl činil okolo 20 %. Generace Z naopak nejvíce utrácela za produkty z kategorie beauty, která u ní dosahovala kolem 7 % – nejvíce napříč generacemi.
Ženy během Black Friday nakupovaly o 11 % častěji než muži. Muži však měli vyšší průměrnou útratu, a to 1 118 Kč oproti 996 Kč u žen. Největší rozdíly mezi oběma skupinami byly v kategoriích móda a nákupy na online tržištích.
Cashbackové kampaně získávají pozornost zákazníků
Do Black Friday se letos aktivně zapojilo více zákazníků než v minulém roce. Významnou roli sehrály i card-linked a cashbackové kampaně, tedy personalizované nabídky navázané přímo na platební kartu, které zákazníkům automaticky přinášejí slevu nebo vrácení části peněz při platbě. Čeští zákazníci v rámci tohoto programu odměn během listopadu uskutečnili více než 350 tisíc transakcí. Největší zájem byl přitom o kampaně v kategoriích spotřební zboží, drogerie a beauty, kde je zároveň k dispozici největší počet těchto nabídek.
„Letos bylo dobře vidět, jak rychle se mění způsob, jakým lidé slevy využívají. Online nákupy dál sílí a výrazně roste i počet plateb provedených přes mobil. Zájem o card-linked nabídky je vyšší než v minulých letech, protože zákazníkům přinášejí jednoduchý a pohodlný způsob, jak získat výhodu při nákupu. Právě chytré využití dat a relevantní nabídky budou v roce 2026 hrát v nákupním chování stále větší roli,“ uvádí Ondřej Knot, CEO Dateio.
Dateio vzniklo v roce 2013 s cílem využít platební data k tomu, aby marketing konečně dával smysl – bankám, obchodníkům i zákazníkům. Na rozdíl od běžných věrnostních programů, které vyžadují registrace nebo externí aplikace, funguje Dateio přímo přes platební karty a mobilní bankovnictví. Hlavní produkt Dateio platform umožňuje obchodníkům cílit nabídky podle reálného nákupního chování a zobrazovat je přímo v bankovní aplikaci. Zákazník přitom získává slevu automaticky, bez nutnosti cokoli aktivovat. Druhý produkt, Tapix, který v roce 2025 získal ocenění Fintech roku v rámci Mastercard Banka roku za svůj inovativní přístup k práci s platebními daty, pomáhá bankám lépe porozumět transakčním datům – obohacuje je o kontext, kategorizuje a tím zvyšuje jejich hodnotu pro analytiku i zákaznické služby. Společnost spolupracuje s více než 18 bankami a 600 obchodníky, oslovuje přes osm milionů zákazníků a ročně zpracovává desítky milionů transakcí. Mezi investory patří Erste Group, J&T Ventures, My Air a další. Firma sídlí na pražském Smíchově a zaměstnává přes 100 lidí.

