Analytici: Avia má šanci na trhu spíš v okrajových segmentech

Značka nákladních aut Avia má šanci na trhu znovu uspět spíše v okrajových segmentech, na které se velcí výrobci nezaměřují. Ve spolupráci s Tatrou se rýsuje uplatnění v armádních zakázkách a také na východních trzích. Vyplývá to z vyjádření analytiků pro ČTK.

Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada, která v minulosti převzala kopřivnickou Tatru. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

„Rozvoj tuzemského autoprůmyslu vnímáme v celkovém kontextu ČR, a proto takové zprávy o aktivitách, které směřují k jeho dalšímu rozvoji, vítáme. Úkolem Sdružení automobilového průmyslu je napomáhat rozvoji celého sektoru,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Podle partnera KPMG Jana Linharta by se Avia spíše než na investičně velmi náročnou velkosériovou výrobu mohla zaměřit na okrajové segmenty trhu, například na speciální vozidla nebo nástavby, které velké automobilky nenabízejí. „Ty jsou pak vyráběny v malých sériích nebo dokonce po jednotlivých kusech, avšak s výrazně vyšší marží na každém vyrobeném vozidle. Toto je strategie, kterou zvolila i Tatra a zdá se být úspěšná. Třetí možný směr je kooperace s jinou automobilkou na určitém specifickém segmentu nebo při výrobě částí vozidel, případně využití synergií v rámci skupiny nového vlastníka,“ dodal.

Tatra by podle analytika BHS Petra Hlinomaze mohla Avii pomoci s uplatněním se na východních trzích, případně s aplikacemi pro armádu. „Diverzifikace budoucí produkce Tatry může být užitečnou alternativou, navíc značka Avia má stále svou bonitu,“ podotkl.

Tatra je v současnosti jediným výrobcem nákladních aut v Česku. Loni zvýšila výrobu o čtyři procenta na 850 aut. Avia ukončila produkci v roce 2013.

Newsletter