Dolar se po včerejším krátkém posílení pod 1,0740 za euro obchoduje slabší nad 1,0750. Americké výnosy rostou. Koruna po zpevnění pod 24,85 za euro oslabila zpět nad 24,90. Proti dolaru nad 23,10.

B2B e-commerce letos obratem překoná B2C e-commerce, odhad přesahuje 170 miliard

Podle expertního odhadu dojde v letošním roce na trhu e-commerce k výraznému milníku. Trh B2B (bussiness-to-business), tedy obchodní vztah mezi dvěma stranami, poprvé v historii překoná sféru B2C (business to consumer), která představuje vztah mezi firmou a koncovým spotřebitelem. Vyplývá to z analýzy českého trhu, kterou provedla společnost Shopsys, jež se soustředí na technologický vývoj a kontinuální rozvoj velkých B2C a B2B e-shopů na míru.

Současná situace na českém trhu práce doslova nutí firmy digitalizovat, a to včetně prodejních aktivit. Jednou z hlavních příčin je aktuální nízká nezaměstnanost, která podle údajů Českého statistického úřadu činila v lednu 2020 v České republice 3,1 %. Svůj podíl na digitalizaci mají i vysoké mzdy. Českým zaměstnavatelům se znatelně více vyplatí investovat náklady právě do procesů digitalizace než posilovat ve firmě lidské zdroje. Zaměstnanci navíc zejména v posledních letech proaktivně vyhledávají práci, kde mohou využívat svou kreativitu a pracovat na seberealizaci. Tato skutečnost tak klade rostoucí tlak na využívání technologií, aby rutinní a repetitivní činnosti už nemuseli vykonávat lidé.

„Pro výrobní, distributorské a prodejní B2B firmy však často není snadné zvládnout digitální transformaci jejich prodeje. Jejich klíčové kompetence leží právě ve výrobě či prodeji, nemají mindset technologické firmy,” vysvětluje Petr Svoboda, zakladatel a CEO společnosti Shopsys, a dodává: „Právě pro takové firmy je efektivnější k digitální transformaci přistoupit formou spolupráce se zkušeným partnerem, který má potřebné technologické know-how.”

K masivnějšímu rozvoji B2B e-commerce bude docházet i z toho důvodu, že již nyní se dá pozorovat „nabourávání” zavedených pořádků v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Někteří výrobci by v ideálním případě rádi prodávali své zboží a služby přímo koncovým zákazníkům. Toto propojení a rychlá zpětná vazba od klientů do výroby umožňuje například personalizovat zboží, což jde na ruku aktuálnímu trendu průmyslu 4.0. Rozvoj B2B e-commerce naplno probíhá už například v USA. „Zde představuje v současné době sféra B2B již dvojnásobek obratu oblasti B2C. U nás letos B2B e-commerce překoná trh B2C a očekáváme, že se tempo růstu B2B e-commerce bude ještě dále zrychlovat. Očekáváme, že u nás letos B2B e-commerce překoná trh B2C, tempo růstu B2B se bude ještě dále zrychlovat. V roce 2019 činil obrat B2C e-commerce 155 miliard, pro letošní rok očekáváme nárůst nad 170 miliard, trh B2B e-commerce by se mohl dostat i nad 175 miliard.” zakončuje Svoboda.

Na českém trhu chybí dostatek informací, osvědčené postupy, ale i platforma pro sdílení zkušeností a setkávání firem digitalizujících svůj prodej. I proto pořádá společnost Shopsys 28. 5. v Praze B2B e-commerce konferenci určenou zejména pro marketingové ředitele a e-commerce manažery zaměřenou na praktické strategie a taktiky, které firmy mohou ihned aplikovat do praxe. Konference proběhne prostřednictvím unikátních přednášek, příběhů úspěšných firem a know-how předních odborníků a cílem bude inspirace B2B firem k úspěšné digitální transformaci prodeje. Zájemci se mohou o konferenci informovat na adrese www.b2bef.cz.

Newsletter