Budoucnost je v cirkulární ekonomice

Budoucnost je ve vratkovém byznysu. Alespoň to naznačuje příběh zlínské firmy IPRICE RECARE, která poskytuje kompletní služby pro cirkulární ekonomiku, včetně repasování a oprav zboží. Ve skladech s kapacitou 15 tisíc palet točí zboží v hodnotě 100 milionů. Kromě aut a industriálních strojů vrací do oběhu veškerý sortiment.

Patrik Jokl

„Zjistil jsem, že ani velké e-shopy a obchodní řetězce neumí řešit vrácené zboží, nevědí, co s ním mají dělat. Nejsem extra ekolog, ale přišlo mi líto, že se de facto nové nebo lehce použité produkty vyhazují, likvidují nebo pálí,“ vysvětluje cestu k partnerství s největšími hráči v on-line byznysu v Česku i Evropě zakladatel Patrik Jokl.

Ve vratkovém byznysu přerostli konkurenci

Za rok IPRICE RECARE zpracuje 25 tisíc velkých spotřebičů, jako jsou ledničky, pračky nebo myčky, přes dva miliony kusů elektroniky a deset milionů kusů oblečení, které stovky kamionů svážejí od prodejců z celé Evropy do Zlína. Ve skladech s kapacitou patnáct tisíc palet točí zboží v hodnotě sto milionů.  Kromě aut a industriálních strojů vrací do oběhu veškerý sortiment. To vše firma zvládá ze Zlína v sedmdesáti lidech.

„Zboží protřídíme, pečlivě překontroluje týmem specializovaných pracovníků, vyzkoušíme všechny funkce, vyčistíme, případně opravíme a dodáváme ho zpátky na trh v outletové verzi. Se spoustou firem máme podepsanou smlouvu o brand protection, že nesmíme zboží prodávat v Evropě, abychom nekanibalizovali jejich prodeje. Proto jsou našimi častými zákazníky Ukrajina, Irán, Dubaj a podstatný objem zboží expedujeme do Afriky, prodáváme i do Konga,“ popisuje Jokl, jehož firma IPRICE RECARE se nedávno stala i exkluzivním partnerem Amazonu na zpracování vráceného zboží v Česku.

Poskytují kompletní servis z oblasti reverzní logistiky pro největší evropské e-shopy i tři největší evropské obchodní řetězce. Ty jim posílají vrácené nebo vyřazené zboží, v IPRACE RACARE ho zkontrolují a dál prodávají svým obchodním partnerům, firmám, menším obchodníkům či bazaristům. Stejné služby poskytují například i pro velké supermarkety, třídí zboží z filiálek, rozdělují ho na palety, na kategorie a pak jim ho posílají zpátky. Pro jiné zákazníky vyřizují kompletní reklamační proces.

Patrik Jokl podniká už od svých mladých let, první milion vydělal před plnoletostí. V roce 2006 založil IPRICE RECARE. Mimo služby vratkového byznysu založil i eshop iprice.cz s repasovaným zbožím. Zkušenosti z reverzní logistiky zužitkoval i ve vlastní produktové řadě elektrospotřebičů Patricca, na které poskytuje záruku 10 let. E-shop EmaHome s novým zbožím, nádobím a malými spotřebiči roste o stovky procent a vstupuje na Slovensko. Tento rok navíc plánuje otevřít i kamenné prodejny.

Newsletter