České firmy vidí v americkém trhu nové obchodní příležitosti

České exportéry stále více láká americký trh. Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Radka Špicara si uvědomují, že jsou možná až příliš závislí na Evropské unii (přes 80 procent) a velmi intenzivně hledají třetí trhy, kam by mohli dále vyvážet. Obchod mezi USA a Českou republikou má velkou perspektivu, jejíž potenciál nebyl poměrně dlouho využíván, spolupráce se ale nyní lepší a do budoucna bude intenzivnější, řekl dnes v Miami ČTK Špicar.

USA jsou pro české exportéry největším vývozním trhem mimo Evropskou unii. Špicar v těchto dnech vede misi osmi podnikatelů, kteří doprovázejí místopředsedu vlády Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) na jeho návštěvě Miami a Orlanda. Na Floridě zůstane téměř třicetičlenná delegace do 24. března.

„Myslím, že zde nabídneme dobře vybrané sektory, ať už je to oblast ICT, například kybernetická bezpečnost, kde máme skvělé firmy, které dělají po celém světě a Amerika je v tom hodně zajímavá. Nebo letecký průmysl a přesné strojírenství, kde máme dlouhou tradici,“ uvedl. Právě Florida je zajímavá i svým zaměřením, sídlí zde mimo jiné Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), zodpovědný za americký kosmický program a výzkum v letectví.

Pro ČR jsou Spojené státy dvanáctým největším obchodním partnerem, Špicar nicméně věří, že by se mohly dostat do první desítky. „Čeští exportéři poměrně dlouho na Ameriku příliš intenzivně nekoukali, myslím si, že z toho měli trochu strach, ať už kvůli jazykové výbavě, obavám z náročnosti trhu a vstupních investic a s tím spojených nákladů,“ uvedl.

Řada českých firem, jako například výrobce zdravotnické techniky Linet, výrobce dechových hudebních nástrojů Amati nebo sklářská firma Moser, se na americkém trhu úspěšně etablovala. Za úspěšné považuje Špicar i firmy z oblasti informačních technologií a služeb. Velmi konkurenceschopná je podle Špicara i oblast kreativního průmyslu, na kterou se zaměřují středně velké firmy Preciosa a Lasvit (sklo) nebo textilní firma Grund z Podkrkonoší vyrábějící koberce a předložky.

Čeští exportéři vyvážejí do USA zboží za zhruba 3,7 miliard dolarů, což přestavuje 2,4 procenta celkového českého vývozu. Jde zejména o elektrická zařízení, stroje pro energetický sektor, automobily či léčiva. Naopak do Česka se ze Spojených států dováží třeba elektrická zařízení, přístroje a spotřebiče, letadla a součástky pro jejich motory.

„Z pohledu českého exportu je Amerika zajímavá v tom, že to je export s vysokou přidanou hodnotou, což není úplně pravidlem pro všechna teritoria,“ poznamenal. Rostoucí zájem o americký trh mohl podle něj ovlivnit i oslabený obchod s Ukrajinou a Ruskem.

Spojené státy by podle Špicara nicméně byly ještě zajímavější perspektivy, pokud by se podařilo přijmout Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP). Zjednodušilo by zejména obchod v oblasti cel nebo netarifních bariér.

Vzájemný obchod ČR – USA

  Vývoz v USD (tis.) Dovoz Obrat
2010 2 316 439 2 825 603 5 142 042
2012 3 579 301 3 030 149

6 609 450

 

 

 

 

 

2015 3 733 075

 

 

 

 

 

3 311 720 7 044 795
       

 

Zdroj: SP ČR

Newsletter