Česká republika zaujímá s exportem v hodnotě téměř 50 milionů eur čtvrtou příčku v exportu lyží v Evropě. Před námi se drží Německo, Francie a Rakousko. Ve vývozu přileb, rukavic či hůlek (13,2 mil. eur) zase Česko drží páté místo. Stejné umístění, avšak z celosvětového hlediska, nám patří v exportu lyžařského vázání (4,36 milionu dolarů). Lyžování či snowboardingu se věnuje zhruba dva a čtvrt milionu Čechů, tedy 21 % české populace. Zimními sporty obecně se však baví 55 % obyvatel. Nejvyšší ceny lyžařských permanentek nabízí v tzv. TOP sezoně Špindlerův Mlýn.
České republice patří podle mezinárodní klasifikace dat o exportu a importu zboží čtvrté místo v evropském vývozu lyží, a to s podílem 49,5 milionu eur ročně. „O milion eur překonáváme pátou Itálii, před námi se však drží Německo. Nad druhou Francií se na špičce žebříčku s téměř trojnásobným náskokem umístilo Rakousko, a to s vývozem lyží v hodnotě 297,1 milionu eur za rok,“ uvádí Irena Honsnejmanová z analytického projektu Česko v datech.
Celosvětový úspěch lyžařského vázání
Česku se daří i ve vývozu dalšího vybavení pro zimní sporty. V exportu přileb, rukavic nebo hůlek v hodnotě 13,2 milionu eur mu patří páté místo po Velké Británii, Itálii, Francii a opět prvním Rakousku. Pátou příčku zaujímá i český vývoz lyžařského vázání, avšak dokonce v globálním srovnání (se 4,36 miliony dolarů ročně). „Přestože v Česku nejsou tak vysoké hory jako u našich alpských sousedů, je náš obchod s lyžařským vybavením velmi silný, a to i z celosvětového hlediska. V současnosti se české podniky zaměřují kromě produkce lyží pod vlastní značkou také na lyže a lyžařské vybavení pro zahraniční partnery,“ říká Filip Mikel z oddělení auditu společnosti Deloitte. Podle ČSÚ vyvážíme dvakrát více vybavení pro zimní sporty, než kolik jej dovážíme, a nejčastěji jde právě o lyžařské vázání.
Ráj zimních sportů
Lyžování, případně snowboarding, si dle Mezinárodní zprávy o zimní a horské turistice užívá 21 % české populace, zhruba dva a čtvrt milionu lidí. Zimní sporty však podle průzkumu Nielsen Admosphere obecně baví až 55 % Čechů, přímo lyžování je však až na třetím místě žebříčku oblíbenosti. Ten vede sáňkování a bobování, kterému se alespoň občas věnuje 47 % z nich. Na druhém místě je bruslení s 41 % a trojici uzavírá sjezdové lyžování, které si užívá 36 % dotázaných. „V Česku také existuje 525 lyžařských oddílů, které dohromady čítají 22 814 členů. Podle počtu svazů je lyžování na čtrnácté pozici, co do počtu oddílů už ale na sedmé, jak vyplývá ze statistik České unie sportu,“ doplňuje Irena Honsnejmanová.
Největší lyžařská střediska
Naše nejdelší sjezdovka Šerák – Ramzová leží v Jeseníkách a měří 3260 metrů. Druhé místo patří s 2950 metry sjezdovce Jáchymovská v Krušných horách. Třetí pozici drží s 2920 metry sjezdovka Turistická v krkonošské Rokytnici nad Jizerou. Největším zimním areálem je SkiResort Černá hora – Pec v Krkonoších, který nabízí přes 44 kilometrů sjezdovek na jediný skipas. Následuje Klínovec na Krušnohorsku s jednatřiceti kilometry sjezdovek a na třetím místě je Skiareál Špindlerův Mlýn, kde lze lyžovat na 25 kilometrech upravených tras.
V cenách v TOP sezoně vede Špindlerův Mlýn
Ceny za lyžování se v českých areálech často liší podle různých období. Ta existují až tři, typicky hlavní, vedlejší a potom tzv. TOP sezona (od konce prosince do začátku března). Dospělí lyžaři během ní za celodenní permanentku zaplatí nejvíce ve Špindlerově Mlýně (1190 Kč). „Špindl“ je tak zároveň jediné české středisko s denní cenou přesahující tisíc korun. „Cenová politika lyžařských permanentek zohledňuje kromě velikosti střediska i kvalitu vleků, služeb a prestiž samotného střediska. Nicméně cena skipasu ve Špindlerově Mlýně dosahuje úrovně menších středisek v Alpách, ačkoliv nabízí jen dvacet pět kilometrů sjezdovek,“ dodává Filip Mikel z Deloitte. Druhým nejdražším střediskem je SkiResort Černá hora – Pec (880 Kč). Třetí nejdražší jednodenní lyžování mají v TOP sezoně dospělí lyžaři na Klínovci, kde je tato permanentka o 30 korun levnější.