ČEZ loni postavil rekordních 110 elektromobilních stanic

Poprvé v historii ČEZ zprovoznil během jednoho roku více než 100 stojanů, dosud rekordní rok 2020 připsal 82 stanic

  • ČEZ nyní provozuje 386 dobíjecích stanic, jejichž celkový výkon už překročil 25 MW
  • Vedle velkých měst výrazně posiluje čerpání na dálnicích – elektromobily se díky lepší infrastruktuře staly rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty
  • Trendem roku 2022 budou dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou 6 a více e-autům

Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Počet stojanů v síti se loni zvýšil o 110, odebraná ekologická elektřina rostla o 44 %. To je vysvědčení za rok 2021 pro největší českou síť veřejných dobíjecích stanic sloužící elektromobilům. Oproti 2,44 milionu kWh načerpané ekologické elektřiny v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.

„Letošním úkolem je udržet tempo výstavby a pokračovat v loni zahájeném budování ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů,“ říká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.

„Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.

CO JEŠTĚ O SOBĚ PROZRADILY DOBÍJEČKY ČEZ?

  • V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
  • Celkový instalovaný výkon všech dobíjecích stanic v síti překročil 25 MW, stejně velká je třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města.
  • Každá z 391 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 770 elektromobilů.
  • Loni řidiči absolvovali 203 703 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 24,5 % více než 185 329 „tankování“ v roce 2020.
  • Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se byl předloni 13,6 kWh, loni vzrostl na 15,2 kWh. Řidiči se tak na svých cestách opět zásobili větším objemem energie.
  • Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, hitparádě stanic dominovaly stojany v hlavním městě a u hlavních dálničních tahů na D1, D10, D11 a na vybraných lokalitách prodejen Kaufland a restaurací McDonald´s.

JAK DOBÍJET U ČEZ? Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. Více na Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Newsletter