Největší e-shop s dřevěnými výrobky v Česku ČistéDřevo.cz rozšiřuje své podnikání na tři nové trhy, a to do Německa, Chorvatska a Slovinska. Spouští zde plně lokalizované e-shopy s názvem Atmowood, který od loňského roku používá také v Maďarsku. Internetový obchod ČistéDřevo.cz, který loni dosáhl obratu 88 mil. korun, si od expanze slibuje až 40% nárůst obratu.
ČistéDřevo.cz, největší český e-shop s výrobky ze dřeva a proutí, vstupuje do Německa, Chorvatska a Slovinska. Značka Atmowood, pod níž prodává od loňského roku také v Maďarsku, nabídne tamějším spotřebitelům plně lokalizované internetové obchody včetně místní zákaznické podpory v příslušném mateřském jazyce.
V loňském roce ČistéDřevo.cz prodalo kolem 300 tisíc výrobků a zaznamenalo obrat ve výši 88 milionů korun. Od expanze, která si vyžádala investici v řádu 10 milionů korun z vlastních zdrojů, si zakladatelé slibují jeho zvýšení přibližně o 40 %. V prvním roce působení by se měl na celkovém obratu německý trh podílet 11 %, chorvatský a slovinský 6 %, resp. 4,5 %.
„Podobně jako u nás také Němci, Chorvati a Slovinci mají ke dřevu jako přírodnímu materiálu vřelý vztah. Expanze na tyto trhy je tak pro nás logickým krokem,“ říká Tomáš Izaiáš, spoluzakladatel ČistéDřevo.cz. Zároveň dodává, že v rozmezí tří let by měl německý odbyt co do objemu dohnat ten český.
„V dlouhodobém horizontu chceme působit ve všech evropských zemích, ale i přesto pro nás bude tuzemský trh vždy na prvním místě. Velice silně totiž vnímáme, že Češi mají ke dřevu velmi blízký, až nostalgický vztah,“ dodává Tomáš Kruczek.
Němci mají zájem o dárky na míru
Německo, Chorvatsko i Slovinsko jsou trhy, které mají v segmentu dřevěných výrobků obrovský potenciál. „Zejména u západních sousedů vidíme ohromnou příležitost pro oblast personalizovaných dárků, protože věříme, že originální výrobky s osobním významem mají šanci se prosadit v záplavě jiných produktů. Dobře si totiž uvědomujeme sílu konkurence v tomto regionu. Slovinsko je zase poměrně malý trh, ale jeho výhodou je nízký počet konkurenčních e-shopů. U Chorvatska je situace podobná, nicméně zdejší spotřebitelé jsou ochotnější nakupovat u prodejců ze zahraničí,“ popisuje Tomáš Izaiáš.
A Tomáš Kruczek k tomu dodává: „Němečtí spotřebitelé jsou navíc velice nakloněni myšlence udržitelnosti, což dřevo jako přírodní materiál naprosto splňuje. Na chorvatském a slovinském trhu je tato surovina zase běžnou součástí tamější kultury, což je podobné jako v Maďarsku.“
Inovace šestkrát zrychlila expedici
Veškerá produkce pro nové trhy bude probíhat v Šenově u Ostravy, kde má ČistéDřevo.cz výrobnu a sklad. Na očekávaný nárůst poptávky reaguje pořízením dalších výrobních zařízení, jako jsou velkoformátovací pily nebo frézy, či rozšířením kapacity laserového gravírování. „Expanzi se přizpůsobilo také řešení skladového systému, jehož inovací zrychlíme celou expedici, takže se doba přípravy a zpracování celé objednávky ještě před distribucí zákazníkovi sníží přibližně šestkrát. Dokážeme tedy nachystat více zásilek za kratší čas. Spolu s vývojem jednotlivých e-shopů a překlady rodilými mluvčími se jedná o největší nákladové položky,“ uvádí Tomáš Izaiáš.
V rámci vstupu na nové trhy je jednou z nejnáročnějších aktivit perfektní přeložení veškerého obsahu, který na e-shopu existuje. „Jen překlady popisků zhruba 4 000 položek v e-shopu by nás běžně vyšly na vyšší statisíce. Snažili jsme se tedy najít alternativní cestu, a proto kombinujeme využití ručních překladů pro nejdůležitější části webu a pomoci AI pro méně náročné texty,“ vysvětluje závěrem Tomáš Kruczek.
Kamarádi už od školky, Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek, začali podnikat na prahu dospělosti. Od stánků na řemeslných trzích a přes podnikání z garáže v podhůří Beskyd se vypracovali k úspěšnému e-shopu ČistéDřevo.cz. Objevují talentované truhláře a výrobce z Česka i celého světa, kteří tvoří originální dřevěné produkty pro každou příležitost. Bez předchozích zkušeností a investorů tak za necelou dekádu vybudovali největší tuzemský e-shop se dřevěnými výrobky, který se už rozrostl na Slovensko (ČistéDrevo.sk) či do Maďarska, Německa, Chorvatska a Slovinska (Atmowood).