ČR: Růst maloobchodních tržeb v listopadu výrazně zpomalil na 0,8 %

Tempo růstu tuzemských maloobchodních tržeb v listopadu výrazně kleslo, meziročně bez očištění na 0,8 % z 7,5 % v říjnu. Analytici v anketě Bloomberg očekávali 1,7% růst. Meziroční vývoj byl ovlivněn zejména o dva dny nižším počtem pracovních dní oproti listopadu 2013. Největší podíl na růstu tržeb měl motoristický segment.

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 4,1 %, bez očištění o 0,8 %. 

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 10,1 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,4 %, v tom za opravy o 5,2 % a za prodej motorových vozidel o 2,9 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,2 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 1,8 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 0,4 %, přičemž za pohonné hmoty a potraviny klesly (o 3,2 %, resp. o 0,3 %), zatímco za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,1 %. 

Pokles tržeb za potraviny byl způsoben nižšími tržbami specializovaných prodejen (o 4,4 %), tržby objemově významnějších nespecializovaných prodejen s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly také prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 4,3 %), s oděvy a obuví (o 2,7 %), s výrobky pro domácnost a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (shodně o 1,1 %). Růst tržeb zaznamenaly pouze prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 10,2 %) a prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 9,6 %). 

Newsletter