Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s říjnem zvýšil o 1,2 bodu na hodnotu 98,0, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,3 bodu na hodnotu 97,3 a indikátor důvěry spotřebitelů vzrostl o 0,9 bodu na hodnotu 101,6.
Důvěra podnikatelů se v listopadu zvýšila ve vybraných odvětvích služeb (+5,9 bodu), v obchodě (+4,6 bodu) a ve stavebnictví (+4,2 bodu). V průmyslu se důvěra podnikatelů v ekonomiku meziměsíčně snížila o 3,9 bodu.
„Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb se poprvé od července 2022 dostala nad svůj dlouhodobý průměr. Přispěla k tomu zejména výrazně vyšší očekávání poptávky ve finančním sektoru. Ekonomický sentiment se postupně zlepšuje i v odvětví stavebnictví a rovněž u obchodníků je po výraznějším poklesu v říjnu nyní nejvyšší za poslední čtyři měsíce,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů se v listopadu meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 0,9 bodu na hodnotu 101,6. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku a zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se téměř nezměnil. Již pátý měsíc v řadě zůstává téměř stejný i počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se snížil.
„Listopadové výsledky spotřebitelského průzkumu potvrdily zlepšující se náladu spotřebitelů. Jejich sentiment rostl třetí měsíc v řadě a současně již druhý měsíc v řadě překonal dlouhodobý průměr. Zlepšení spotřebitelské nálady je ale velice pozvolné a respondenti zůstávají opatrní, což je vidět například na zvýšených obavách z dalšího růstu cen,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
***