David Polášek z Pošty bez hranic: Doručení do výdejních boxů v Česku výrazně „nabírá na obrátkách“

Co je nového v oblasti doručování na poslední míli? Jak se vyvíjejí a mění způsoby doručování zásilek na poslední míli? Na to odpovídá David Polášek z Pošty bez hranic.

Co je nového v oblasti doručování na poslední míli?

Jelikož sledujeme v Poště bez hranic trendy napříč státy Evropské unie, vidíme i rozdílnou adaptaci na trendy v poslední míli. Např. doručení do výdejních boxů je už několik let etablováno v Německu či Polsku, ale u nás byl trend výrazně opožděn. Teď ale výrazně nabírá na obrátkách.

Jak si v tom vedou Češi?

Češi si jednak zvykli na tento způsob doručení a překonali tak prvotní fázi seznamování, ale také je mnohem snazší jejich implementace. Mj. i díky Lockers.ai od Balíkobotu. Navíc v rámci konkurenčního boje last-mile dopravců se bude služba zkvalitňovat a zvýší se dosah boxů i jejich komfort, kdy například pro vyzvednutí zásilky nebude potřeba aplikace, ale pouze SMS kód, jako to nabízí WE|DO nebo nově PPL.

Bude to mít vliv na klasické způsoby doručení?

Předpokládáme, že základní typy doručení, tedy do rukou, na výdejní místa a nově do boxů zůstanou ještě dlouho majoritním způsobem doručení. Z našich dat vyplývá, že e-shopy i zákazníci často upřednostní ty dopravce, kteří jim umožní více pokusů o doručení a neumístí jim zásilku na výdejní místo po prvním neúspěšném pokusu.

Ovlivnila pandemie covid-19 oblast doručování na poslední míli?

Ze statistik Pošty bez hranic nevidíme nějaký výrazné trend ve změně způsobu doručení, který by byl zapříčiněn covidem. Pandemie spíše přinesla úpravu již existujících způsobů doručení, kdy se dobírka platila převážně kartou, případně platba více probíhala už při nákupu. Každý dopravce nabízel nějakou formu bezkontaktního doručení. Někteří nechávali balíky u dveří, jiní na domluvených místech, nebo nebyl vyžadován podpis tam, kde to běžně bylo potřeba. Zkrátka bezpečnost se stala prioritou číslo jedna. Samozřejmostí byly ochranné pomůcky jak řidičů, tak adresátů.

Projevuje se i zde tlak na udržitelnou přepravu?

Sami last mile neděláme, ale všichni naši dopravní partneři ano, proto si dovolím trochu srovnávat. Tlak je vlastně dvojího typu. Jeden je ze strany státu, potažmo EU, viz například konec prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Druhý tlak je ze strany spotřebitele, kde roste poptávka po dopravě zásilky s co možná nejmenší uhlíkovou stopou.

Vidíte budoucnost v doručovacích boxech?

Do výdejních boxů jdou zatím jednotky procent zásilek. Jakmile si na ně Češi zvyknou a stanou se nedílnou součástí většiny e-shopů, ustálí se jejich podíl a budou dávat smysl tam, kde výdejní místa nestačí. Hlavní výhodou je provoz 24/7, což je jednou z nevýhod výdejních míst, která jsou vázaná na prodejní dobu místa.

Jaké jsou trendy u nás a ve světě? Lze to srovnat?

Určitě, právě boxy byly u nás trochu opožděné, zatím na německém (DHL) nebo polském (InPost Paczkomaty) trhu jsou už dlouho standardem. Je jenom dobře, že na našem trhu je hned několik firem, které je provozují, tím zvyšují konkurenci a zároveň jejich rychlý růst a komfort.

Newsletter