Poslanec a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) a Liberální institut pořádají v polovině prosince seminář o liberalizaci osobní železniční dopravy a implementaci tzv. čtvrtého železničního balíčku. Na jednom místě se bude veřejnost moci seznámit s názory generálního ředitele Českých drah i představitelů soukromých přepravců – Radima Jančury, majitele RegioJetu a Petera Köhlera, generálního ředitele společnosti Leo Express.
Mezi řečníky jsou také osobnosti z veřejného sektoru, kteří mají klíčovou roli v nastavování podmínek na železničním trhu či informace o čtvrtém železničním balíčku. O průběhu a harmonogramu liberalizace v Česku bude hovořit náměstek ministra dopravy Ladislav Němec a o kapacitě českých železnic generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Evropskou komisi bude zastupovat právník Marek Stavinoha z Generálního ředitelství pro mobilitu a dopravu, který se osobně účastnil jednání o čtvrtém železničním balíčku. Postoj nově vzniklého Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře představí jeho předseda Pavel Kodym. O svých zkušenostech a ekonomickém přínosu promluví také bývalý ředitel Českých drah Emanuel Šíp, který dnes působí jako předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky.
„Seminář pořádáme, protože se chceme ujistit, že konkurenci na železničním trhu nic nebrání a že je Česká republika na liberalizaci železniční dopravy připravena. Dále chceme seznámit českou veřejnost s tím, co mohou od konkurence na železničním trhu čekat,“ říká Lenka Andrýsová z Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy Liberálního institutu.
Konkurenční boj na železničním trhu v minulosti vedl k navýšení komfortu cestujících. Před pár lety cestující ve vlacích neměli wifi, nemohli si koupit jízdenku na internetu, jídlo jim moc nechutnalo a bylo relativně drahé. „Liberalizace trasy Praha – Ostrava či Praha-Brno ukázala, že konkurence a poskytování služeb soukromými poskytovateli razantně zvyšuje kvalitu a snižuje cenu nabízených služeb,“ popisuje Pavel Peterka, předseda Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy Liberálního institutu.