Důvěra podnikatelů klesla pod svůj dlouhodobý průměr, důvěra spotřebitelů se zvýšila

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně mírně snížil o 0,4 bodu na hodnotu 99,7, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 98,8, zatímco indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 3,4 bodu na hodnotu 104,1.

V červenci se důvěra podnikatelů zvýšila pouze v odvětví obchodu (+2,6 bodu). Snížila se naopak ve vybraných odvětvích služeb (-2,1 bodu) a v průmyslu (-1,0 bodu). V odvětví stavebnictví se důvěra podnikatelů v ekonomiku nezměnila a zůstala na červnové úrovni. 

„Důvěra podnikatelů se v červenci podruhé v řadě mírně snížila. Podniky se stále potýkají s nedostatečnou poptávkou, kterou uvádí jako významnou bariéru růstu produkce téměř polovina dotázaných podniků v průmyslu a přibližně třetina respondentů ve stavebnictví,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 3,4 bodu na hodnotu 104,1. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se meziměsíčně snížil. Podíl domácností očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se oproti červnu zvýšil. Ve srovnání s minulým měsícem se nezměnil počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Počet respondentů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy, se mírně snížil.

„Důvěra spotřebitelů se v červenci po dvouměsíční stagnaci výrazně zvýšila. Dosáhla dokonce nejvyšší úrovně od září 2021. Obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se postupně snižují. Domácnosti jsou rovněž optimistické ve výhledu vývoje jejich vlastní finanční situace v příštích dvanácti měsících,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Newsletter