Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání ponechala úrokové sazby na stávající úrovni. Dvoutýdenní repo sazba tak zůstává na 3,50 %.

Energie v pronájmu. Aneb co si pohlídat, než se podepíše smlouva

U pronájmu bytu či domu se často řeší, jak vysoký bude nájem, ale už ne tolik, jak to bude v případě placení energií. Pro mnoho lidí je platba za elektřinu a případně i plyn v pronájmu velká neznámá a často se setkávají s nepříjemnými překvapeními. U pronájmů totiž často panuje zmatek nebo zažitá praxe, která nemusí být zrovna výhodná ani pro nájemce, ani pro pronajímatele.

„Lidé v nájmu se někdy spokojí s tím, co je, protože neví, že existuje jednodušší nebo férovější varianta. Přitom nastavení energií v nájmu se dá udělat tak, aby bylo transparentní, spravedlivé a zároveň bez zbytečné byrokracie,“ vysvětluje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello v České republice.

Kdo má mít energie napsané na sebe

Základní otázka, která by se měla vyřešit před podepsáním nájemní smlouvy, zní: Budou energie napsané na majitele nemovitosti, nebo si je přepíše nájemník na sebe? V prvním případě nájemník platí zálohy spolu s nájmem. To je sice pohodlné, ale má to několik háčků.

Nájemník nemusí mít přímý přístup k vyúčtování ani možnost ovlivnit dodavatele nebo výši záloh. Často ani neví, kolik reálně spotřebovává. Může se také stát, že majitel nebude mít motivaci aktivně optimalizovat dodavatele nebo tarify, což se nakonec projeví ve zbytečně zvýšených nákladech.

„Z hlediska férovosti a kontroly doporučujeme, aby si nájemník přepsal energie na sebe. Tím získá plnou kontrolu nad spotřebou, díky čemuž si může vybrat dodavatele a nastaví si zálohy podle vlastních potřeb,“ říká Michal Kulig. Pro majitele to naopak znamená méně administrativy a rizik, že bude muset doplácet něco z vlastního.

Modelová situace: Jak to (ne)dělat

Představme si běžnou situaci: Mladý pár se stěhuje do pronajatého bytu 2+kk v Písku. Majitel jim oznámí, že energie zůstanou napsané na něj a zálohy na ně jsou 4 000 korun měsíčně. Pár souhlasí, protože „tak to prostě chodí“. Po roce ale přichází studená sprcha, majitel přináší roční vyúčtování s nedoplatkem 9 tisíc korun.

„Přitom by stačilo hned na začátku přepsat energie na nájemce. Ti by měli přístup k on-line vyúčtování, nastavili by si realistické zálohy a měli by přehled o tom, kolik platí. A kdyby i přesto došlo k nedoplatku, věděli by, že je to jejich vlastní spotřeba, ne něco netransparentního,“ komentuje situaci Michal Kulig.

Pár se nakonec dohodl, že si od dalšího měsíce přepíše elektřinu i plyn na sebe – zvolili si dodavatele, který jim vyhovoval cenou i přístupem. Díky tomu získali přehled, nastavili si zálohy na odpovídající výši a začali více řešit, jak s energiemi nakládat.

Přepis energií není složitý

Mnoho lidí má z přepisu energií obavy – že to bude běh na dlouhou trať, že se něco pokazí, že si tím přidělají práci atd. Postup je však jednoduchý a zvládne ho každý během krátké doby. Klíčem je správné načasování.

„Ideální je přepsat energie hned při nastěhování, nejlépe ve spolupráci s pronajímatelem. Na místě se zaznamená stav měřidel, podepíše se jednoduchý formulář a nový nájemník si zvolí dodavatele, kterého chce. Celý proces u nás pomůžeme zařídit tak, aby to pro obě strany bylo co nejsnadnější,“ říká Michal Kulig.

 Následuje nastavení záloh, při kterém se zohlední očekávaná spotřeba. Společným cílem pro všechny je minimalizovat jak přeplatky, tak nedoplatky. Často se totiž stává, že nové domácnosti mají problém odhadnout svou spotřebu, a proto je klíčové mít dodavatele, který s tímto nastavením aktivně pomůže a nabídne řešení na míru. „Snažíme se o to, aby naši zákazníci měli zálohy nastaveny co nejpřesněji. Pomáháme jim s tím a pravidelně kontrolujeme, zda odpovídají jejich skutečné spotřebě. Nikdo nechce být na konci zúčtovacího období nemile překvapen vysokým nedoplatkem,“ zmiňuje Michal Kulig.

Co když přepis není možný

Jsou situace, kdy přepsat energie nelze. Třeba u krátkodobého podnájmu nebo když majitel z jakéhokoliv důvodu trvá na tom, že energie zůstanou napsané na něj. I v tom případě je důležité, aby byly dobře nastavené zálohy, pravidelně se dělaly mezivýpočty a nájemník měl aspoň orientační přehled o spotřebě.

„Čím více průhlednosti, tím méně překvapení. Pokud budou energie vedené na majitele, doporučujeme nájemníkovi si alespoň hlídat, jaká je obvyklá spotřeba podobných bytů, a ověřit si, že výše záloh odpovídá realitě. Taky není špatné se dohodnout na sdílení vyúčtování,“ radí Michal Kulig.

Chytrá energie pro nájemní bydlení

Moderní nástroje dnes umožňují mít energie pod kontrolou i v pronájmu – ať už jde o on-line portály, chytré měřiče, nebo mobilní aplikace. Yello se dlouhodobě snaží, aby energie nebyly strašákem, ale službou, která dává smysl a je jednoduše ovladatelná.

„Naším cílem je, aby i lidé v pronájmu měli možnost vybrat si chytrého dodavatele, který s nimi hraje fér a kterému záleží na spokojenosti zákazníka, nejen na spotřebě. Podaří-li se nastavit energie správně hned na začátku, je to výhra pro obě strany – nájemníka i pronajímatele,“ uzavírá Michal Kulig.

Newsletter