Český bankovní sektor se za posledních 15 let, kdy padlo rozhodnutí o privatizaci České spořitelny, stal větším, opatrnějším a stabilnějším. Banky se staly komunikativnějšími, flexibilnějšími a významně začaly využívat moderní technologie. Převážná většina z nich je stále v rukou zahraničních vlastníků. Shodli se na tom experti oslovení ČTK.
Počet velkých bank je stabilní, zvýšil se ale počet středně velkých bank a poboček zahraničních bank, ubylo malých bank, řekl ČTK hlavní ekonom poradenské firmy Deloitte David Marek. Kromě dvou výjimek – Fio Banka a Air Bank – jsou všechny retailové banky vlastněné zahraničními matkami či zde působí jen pobočky zahraničních bank. Klienti to zatím nerozlišují, respektive to pro ně není důležité, dodal provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Celkový objem aktiv bank v roce 2000 dosahoval podle Marka 121 % HDP, v následujících letech se ovšem banky musely vyrovnat s velkým objemem špatných úvěrů a jejich bilance se snížily. Od roku 2007 význam bank v ekonomice opět roste a loni objem aktiv dosáhl 126 % HDP. Primárním zdrojem růstu bilance bank na straně aktiv jsou úvěry a investice do dluhopisů. Na straně pasiv jde především o zvýšení objemu klientských vkladů.
Ve srovnání s vyspělými zeměmi je tuzemský bankovní sektor stále relativně malý a nerozvinutý. Například v Německu a Rakousku dosahuje bilance bank v poměru k HDP 300 %, ve Francii 390 %a Velké Británii, která patří mezi globální finanční centra, přesahuje 600 %.
V posledních letech začal přesun klientů od velkých bank k menším. Podíl takzvané velké trojky (ČS, Komerční banka a ČSOB) se postupně snižuje tak, jak přicházejí nové banky, jejichž tržní podíl se pomalu zvyšuje, připomněl Nacher. V absolutních číslech je rozdíl zatím stále obrovský, ale třeba v meziročních nárůstech úvěrů či vkladů jsou velké rozdíly mezi bankami velkými (v procentech) a malými (v desítkách procent). „Za posledních několik let přešlo k novým bankám přes 1,5 milionu klientů, což je na naše poměry zajímavé číslo,“ upozornil.
Menší banky lákají klienty velkých bank na nízké až nulové poplatky za vedení běžného i spořícího účtu a možnost kompletního servisu přes internet, doplnil analytik Broker Consulting Martin Novák. Zároveň plošně klesají poplatky za služby a zlepšuje se kvalita servisu. Zajímavým trendem posledních deseti let je podle něj to, že do vedení velkých bank začínají pronikat Češi. Vrcholový a střední management tak již není doménou cizinců z centrály mateřské společnosti