Z českých olympijských medailistů má nejvyšší marketingový potenciál judista Lukáš Krpálek. Zlato má na reklamním trhu jednak zhruba dvojnásobnou hodnotu proti ostatním medailím, v jeho případě zaujme rovněž příběh se zemřelým kamarádem, kterému medaili věnoval. Shodli se na tom odborníci, které ČTK oslovila. Hodnotili potenciál českých olympioniků, kteří získali zlatou nebo stříbrnou medaili. Kromě Krpálka se to podařilo Jaroslavu Kulhavému v závodě horských kol a kajakáři Josefu Dostálovi.
„Jistě to nezamýšlel jako marketingový tah, ale všeobecně známý příběh se zemřelým kamarádem dal jeho vítězství další rozměr. Chlap, který se nebojí ukázat city. Navíc ve sportu, kde by člověk očekával spíše zarputilé tvrďáky,“ řekl na adresu Krpálka předseda Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica. Jihlavský judista v Riu často vzpomínal na svého kamaráda Alexandra Jurečku, který loni zemřel při potápění. Na stupně vítězů si dokonce vzal jeho fotografii.
„Lukáš Krpálek nejenže vyhrál zlatou, ale je také mimořádně silný svým příběhem zrození a smrti, narození syna a tragického úmrtí přítele. Krpálkův marketingový potenciál je tedy z mého pohledu nejvyšší a jen mu přeji, aby měl štěstí na svého manažera,“ doplnil prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Podle Hlavici se Krpálek stal jednoznačným symbolem české účasti na olympiádě, což ho marketingově staví do nového postavení.
V případě stříbrného cyklisty Jaroslava Kulhavého se toho podle odborníků příliš nezmění, už před čtyřmi lety na OH v Londýně získal zlato. „Svůj vrchol měl na minulé olympiádě a navíc má už řadu renomovaných sponzorů. Co se týká příjmů z reklamy, tento úspěch pro něj nebude až tak rozdílový,“ uvedl Tomáš Búřil ze společnosti Adexpres, která je členem Sdružení pro internetový rozvoj.
U Dostála bude podle Hlavici záležet také na tom, jestli k němu přejdou značky, které podporovaly sportovce, kteří letos na medaili nedosáhli. „Dostál je mluvný, neformální, mužný a navíc mladý. Investice se může zhodnotit dlouhodobě. Je to zajímavá příležitost, protože mezi jeho partnery dosud silná tuzemská nebo globální značka chybí,“ dodal Hlavica.
Podle Brabce určují marketingovou hodnotu sportovce obecně tři hlavní faktory – frekvence sportovce v médiích, takzvaný faktor X a schopnost komunikovat. Důležitý je také manažer nebo reklamní agentura. „Úspěch tvoří ideálně dobrý mix všech tří, přičemž faktor X je mimořádně důležitý. Buď ho máte nebo ne. Je to dar i schopnost být věrohodný, sympatický a umět vysílat na té správné vlně,“ uvedl Brabec. Krpálkův potenciál je podle něj z českých medailistů nejvyšší, polovinu úspěchu však tvoří schopnost tento potenciál profesionálně využít. „Bez médií a reklamních manažerů se tato jména stanou za pár měsíců jen jednou z mnoha vzpomínek na jednu z mnoha olympiád,“ dodal Brabec.
Česká výprava získala na olympiádě v brazilském Riu deset medailí, jednu zlatou, dvě stříbrné a sedm bronzových. Co do počtu jde o třetí nejlepší výsledek v historii samostatného státu. V Londýně 2012 a Atlantě 1996 bylo o jednu více. Z hlediska hodnoty je to ovšem nejhorší výsledek od roku 1932.