K úspěšnému exportu České republiky významně přispívají také firmy z Plzeňského kraje. Od roku 2018 zpracoval CzechTrade v Plzeňském kraji celkem 969 zakázek pro 204 firem, nejvíce v roce 2021 (244 zakázek). Mezi země, kam místní firmy směřují své zahraniční aktivity nejčastěji, patří Německo, Velká Británie, Švédsko a Rumunsko. Agentura CzechTrade pomáhá firmám především konzultačním či poradenským servisem přímo v zahraničí, také pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací přímo v regionu v rámci akce ROADSHOW, která byla po Ostravě, Pardubicích a Liberci završena v Plzni.
„V rámci naší ROADSHOW po regionech jsme se ještě více přiblížili také firmám z Plzeňského kraje, kde je velký potenciál v řadě průmyslových oborů od strojírenství po energetiku. Na akci dorazilo 30 zástupců firem s ambicemi prodávat své výrobky v zahraničí, což je skvělá zpráva nejen pro krajský, ale celkově český export. Jenom v covidovém roce 2021 jsme v Plzeňském kraji zpracovali 244 zakázek,“ říká Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry CzechTrade a dodává, že mezi hlavní průmyslové obory patří strojírenství jako výroba strojů a techniky, stavebnictví, obráběné komponenty a konstrukce z kovů a energetika.
Firmy z Plzeňského kraje v současné době nejčastěji vyvážejí do evropských teritorií, jako je Německo, Velká Británie, Švédsko či Rumunsko. Právě Německu se CzechTrade primárně věnoval na ROADSHOW v Plzni. Zástupci firem získali praktické informace, proč exportovat do Německa, a tipy na perspektivní obory, příležitosti a zajímavé exportní akce v tomto teritoriu. „Německo má nejsilnější ekonomiku v Evropě, je to velmi stabilní a rozmanitý trh s mnoha příležitostmi. Nejlepší cesta, jak otevřít potenciální spolupráci v Německu, je kvalitní prezentace, reference a perfektní němčina, dále také profesionální komunikace na sociálních sítích, která je často podceňovaná,“ říká Adam Jareš, ředitel regionálního centra CzechTrade pro střední Evropu.
V Plzeňském kraji bylo ze strany agentury CzechTrade od roku 2018 zpracováno celkem 969 zakázek, přičemž firmy mohou využívat individuálních služeb CzechTrade buď z tuzemska nebo přímo v teritoriu. „Firmám na zahraničních trzích poskytujeme kompletní servis od původní vize po konečný export. Naše individuální služby zahrnují například vyhledání obchodních partnerů, ověření zájmu o výrobek nebo dlouhodobou exportní asistenci, která firmám pomůže prosadit se na zahraničním trhu,“ říká Vladimír Degťar a dodává: „Díky našim dlouhodobým zkušenostem a znalostem daného trhu a prostředí se firmám naše spolupráce vyplácí nejenom u samotné realizace byznysu, ale také při počátečním vyjednávání. Exportéři také získají drahocenné kontakty, které nadále rozvíjejí pro své byznysové aktivity.“
ROADSHOW po regionech pokračuje
Odborná akce v Plzni, která proběhla na konci listopadu, byla poslední zastávkou akce ROADSHOW po regionech agentury CzechTrade. Poprvé předávala informace a know-how úspěchu na zahraničních trzích v Ostravě, poté v Pardubicích a Liberci. O ROADSHOW v Plzni projevilo zájem 30 českých firem primárně z oblasti software a ICT služeb, hojně zastoupený byl i stavebnický segment.
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 26 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 64 zemích na pěti kontinentech.