Evropské i americké výnosy klesají. Euro se po včerejším posílení obchoduje nad 1,1070 EURUSD. Koruna se obchoduje nad 25,10 za euro. Proti dolaru zpevnila pod 22,70.

Ford ukončil po 91 letech výrobu automobilů v Austrálii

Americká automobilka Ford Motor dnes po 91 letech ukončila svou výrobu automobilů v Austrálii. Z montážní linky továrny Broadmeadows v Melbourne sjel poslední šestiválcový vůz Ford Falcon, nejpopulárnější australské auto, jichž tam firma vyrobila od roku 1960 asi 3,5 milionu, uvedla agentura AP. Ford budou hned příští rok v odchodu z Austrálie následovat i zbylé dvě velké automobilky – americká General Motors a japonská Toyota Motor.

Poslední Ford Falcon bude vystaven v muzeu Ford Australia, řekl novinářům před továrnou šéf australské pobočky Fordu Graeme Whickman. Ukončením výroby vozů v Broadmeadows přijde o práci 600 lidí.

Ford zůstane v Austrálii jako prodejce a australští inženýři firmy budou přispívat k vývoji vozů vyráběných jinde, uvedla společnost. Díky tomu bude Ford po odchodu GM a Toyoty největším australským zaměstnavatelem v automobilovém sektoru. V Broadmeadows a ve městech Lara a Geelong rovněž ve státě Victoria bude Ford zaměstnávat celkem 2000 lidí.

Ford oznámil ukončení výroby v Austrálii v roce 2013. Společnost uvedla, že tím odpovídá na rostoucí náklady a silný kurz australského dolaru, kvůli nimž je produkce v zemi stále ztrátovější. Ford působí v Austrálii od roku 1925, kdy otevřel továrnu v Geelongu.

Největší americká automobilka General Motors rovněž v roce 2013 sdělila, že přestane do čtyř let vyrábět automobily v Austrálii a uzavře své tamní továrny, kde vyrábí automobily pod značkou Holden. Důvodem rozhodnutí jsou vysoké náklady a trvale silný kurz australské měny. Ukončení výroby v zemi rovněž do roku 2017 oznámila v roce 2014 největší japonská automobilka Toyota Motor. Kromě vysokých nákladů a silného kurzu měny vede automobilky k odchodu ze země odvrat tamních zákazníků od velkých vozů.

Na australském trhu se ročně prodává zhruba 1,1 milionu automobilů. Prodej místně vyráběných vozů ale klesl v minulých letech na méně než čtvrtinu celkového odbytu ze zhruba 390.000 v roce 2005.

Newsletter