Trh po lednových datech z US trhu práce očekává snížení sazeb v letošním roce o méně než 35 bodů. Dolar krátce zpevnil pod 1,0300 za euro i díky Trumpovým clům. Koruna oslabila nad 25,10 za euro a nad 24,30 za dolar.

I Ježíšek se může splést aneb Jak na vrácení nevhodných dárků

Rozbalování vánočních dárků je za námi. Ale rozzářené dětské oči, ta nejlepší elektronika a perfektně padnoucí měkké dárky jsou často jen v reklamách. O dvě čísla větší bunda, dvoje stejné lego nebo nevhodná knížka… i to provází rozbalování vánočních dárků. Nic ale není ztraceno. I Ježíšek se může někdy splést. Přinášíme rady, co dělat, když pod stromečkem najdeme dárek, který není ideální? Záleží však na tom, kde a jak dárky Ježíšek pořídil – zda online nebo v kamenné prodejně.

Pokud byly dárky nakoupeny online, platí pro vrácení zboží lhůta 14 dní od převzetí. Kupující může dokonce odstoupit od smlouvy ještě před doručením, pokud najde lepší nabídku jinde.

Odstoupit od smlouvy není však možné v případech, kdy je zboží na míru upraveno, rychle podléhá zkáze, nebo z hygienických důvodů, pokud byl obal otevřen. Příkladem může být zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

Spotřebitel by měl zboží zkoušet jen v minimální míře, jak by to často bylo v kamenné prodejně. Pokud dojde k většímu opotřebení, může prodejce žádat náhradu za snížení hodnoty zboží.

Reklamace zboží a novinky v zákoně

Od ledna loňského roku platí novela občanského zákoníku, která prodlužuje tzv. domněnku vadnosti na 12 měsíců. Pokud se vada projeví během této lhůty, platí, že zboží bylo vadné již při převzetí. Na prodejci pak leží důkazní břemeno, aby prokázal opak.

Novela také upravuje pravidla pro slevové akce. Nově musí prodejci uvádět nejnižší cenu, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před slevou. Cílem je zabránit klamavým praktikám, kdy uměle navýšená původní cena zvyšovala atraktivitu slevy. „Dále novela zavádí pravidla pro recenze. Podnikatelé nyní musejí propojit recenze s reálnými objednávkami a falešné recenze mohou čelit pokutě Či kontrole ČOI,“ doplňuje Šperka.

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

Dárky, které nevrátíte

Existuje zboží, které vrátit ale nelze. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček.

Kamenné prodejny a jejich specifika

Na rozdíl od online nákupů nemá kupující automatický nárok na vrácení zboží v kamenné prodejně, pokud není vadné. „Prodejce může nabídnout výměnu za jiné zboží nebo poukaz, ale není povinen vrátit peníze. Je proto důležité číst podmínky vrácení uvedené na účtenkách,“ radí Šperka.

Prodejci, kteří nabízí nadstandardní služby, mohou stanovit vlastní podmínky, například zboží musí být nepoužité a s originálními visačkami.

Nákupy z Číny: AliExpress a práva spotřebitelů

Platformy jako AliExpress nyní spadají pod nová pravidla pro online tržiště. Zákon vyžaduje transparentnost informací, například o kritériích řazení produktů a zda je prodejce profesionálem.

Spotřebitelé v EU mají právo na záruku v délce 2 let a mohou zboží vrátit do 14 dní. AliExpress zajišťuje rovné podmínky, jako kdyby šlo o nákupy v rámci EU.

 Jak odstoupit od smlouvy

Odstoupení od smlouvy by mělo být provedeno písemně, aby bylo v případě sporu prokazatelné. Většina e-shopů uvádí postupy na svých stránkách. „Po doručení odstoupení vzniká povinnost vrátit zboží do 14 dní, stejně jako prodávající musí vrátit kupní cenu a náklady na dopravu,“ vysvětluje Šperka.

Náklady na vrácení zboží hradí obvykle kupující, pokud není uvedeno jinak v obchodních podmínkách.

Ačkoliv vracení a reklamace mohou působit komplikovaně, znalost práv a pravidel dává spotřebitelům větší jistotu. Je důležité nejen vědět, co lze vrátit, ale i jak postupovat, aby byl proces hladký.

V4 Group je poradenská skupina sdružující daňové konzultanty ze společnosti V4 Tax, právní poradce z advokátních kanceláří V4 Legal, auditory ze společnosti V4 Audit, účetní působící pod značkou V4 Account a mediální experty z V4 Commmunications. Svým klientům nabízí komplexní poradenské služby na jednom místě. Kromě standardních služeb lokálního charakteru nabízí skupina řešení specifických požadavků v oblasti mezinárodního zdanění, transferových cen a přeshraničních akvizičních procesů. V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.

Newsletter