Evropské akcie klesají, futures amerických také. Euro proti dolaru obrátilo do zisku, krátce nad 1,0500 EURUSD. Z měn regionu mírně sílí forint. Koruna zůstává v lehké ztrátě nad 24,30 za euro.

Jak nastartovat prodeje na e-shopech po Vánocích?

Vánoce mají své crescendo za sebou a velké nákupní šílenství vystřídaly vratky, zeštíhlené peněženky a sporadické nákupy. Jak tedy proměnit notoricky temné lednové dny v zářivé 1. čtvrtletí?

Další slevy. Hned poté, co skončíte se všemi vánočními slevy, kupóny, kódy a 2+jedničkami, buďte připraveni začít znovu. Zákazníci nenakupují jen z důvodu vánočních svátků, ale také kvůli slevám. Pokud budete pokračovat v poskytování slev, získáte své zákazníky zpět v druhém kole výhodných cen.

Tipy na povánoční slevy:

  • Zimní výprodej. Zbavte se zimních zásob a označte je jako výprodej. Lidé milují výprodeje.
  • Přihoďte dárek. Cokoli zdarma nikdy neurazí.
  • Hromadný nákup, který se vyplatí. Vyhrát to můžete díky zlevněnému hromadnému nákupu. Užitečný je také trik s dopravou zdarma – pokud si nastavíte prahové hodnoty pro minimální velikost nákupu.
  • Motivujte svůj věrnostní program. Jakmile u vás zákazník nakoupí, pozvěte ho do věrnostního programu. To je klíčové zejména pro ty, kteří nakupují poprvé. Poskytněte jim výhodu za to, že se připojí k vašemu mailing listu nebo se stanou členy ve vašem clubu.

Třeba jako to dělá nejstarší tuzemský e-shop Patro.cz, jehož historie sahá až do roku 1998.

Některé rady, ale narážejí na dnešní realitu, kdy je nedostatek všeho.Skloubit vše v jeden fungující celek. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Můžete mít objednávky, ale pokud nefunguje sklad, dopravci, tak máte problém, a takto to funguje i obráceně. Pro řízení businessu používáme interní systém, který je provázán se všemi e-shopy a dokážeme tak v malém počtu zaměstnanců pracovat s více jak 350 tis. produkty, které aktivně nabízíme. Máme přes 250 dodavatelů, kteří jsou schopni nabízet přes 1 milionem produktů. Jsem hrdý na tým, který business dokáže posouvat a přicházet i s novinkami,“ říká Přemysl Vícha, ředitel divize E-business NWT/ Patro.cz.

Trh s novoročním postojem

Po příchodu nového roku se myšlení zákazníků mění. Až do posledních minut 31. prosince si užívají dobrého jídla a pití, utrácejí peníze, pořizují si věci a přibírají na váze. 1. ledna nastává zlom a sváteční obžerství se mění v okamžitou úroveň sebeovládání, pevného odhodlání a motivace „být lepším člověkem“. To je vaše šance na marketingový útok – vyhovte těmto lepším instinktům. Zákazníci nebudou nakupovat nezdravé potraviny, dopřávat si předražené výbavy svých šatníků nebo si pořizovat drahé hračky. Budou nakupovat předměty, které slibují zlepšení jejich novoročních předsevzetích.

Za co jsou zákazníci ochotni utrácet v novém roce:

  • Produkty, které zajišťují organizaci a produktivitu. V této kategorii je obrovský výběr položek. S novoročním přístupem lze nadhazovat cokoli od propisek až po iPad. Po 1. lednu lidé hledají způsoby, jak si „napravit“ život – organizace a produktivita je bez pochyby masivně osloví.
  • Produkty, které zlepšují zdraví. Zdaleka největší podíl na tržbách mají členství v posilovnách, zdravotní doplňky, dietní plány a cvičební pomůcky. Pokud se pohybujete v těchto sférách nebo v jejich blízkosti, připravte se na novoroční zisk.
  • Produkty, které podporují bezpečnost a ochranu. Po Novém roce a během zimních mrazů začínají lidé přemýšlet o tom, jak změnit svůj život, být připraven na všechno a chránit svou rodinu. Je to vynikající příležitost pro uvedení na trh vašeho bezpečnostního produktu, pouzdra na iPhone, služby ochrany identity nebo aplikace nabízející ověření.

Vydejte nový produkt

V době, kdy se většina marketérů ukládá k zimnímu spánku, je na čase, abyste zintenzivnili svou hru. Mnoho marketérů a e-shopů se zaměřuje na analýzu svých prodejů nebo doplňování zásob. Vy můžete udělat něco jiného – vydejte nový produkt. Nový rok je k tomu ideální dobou. Z psychologického hlediska jsou zákazníci v „novém“ rozpoložení. Nový rok, nové vy, nová předsevzetí – všechno nové. Samozřejmě, že uvedení nového produktu nebo aplikace těsně po prázdninách vyžaduje spoustu plánování a příprav během prázdnin, tedy právě v době, kdy je většina e-shopů mimořádně zaneprázdněna zvládáním nárůstu návštěvnosti.

E-mailové adresy

Hned po Vánocích by na vás měla čekat nablýskaná hromada e-mailů. Pokud jste se řídili radami osvědčených postupů elektronického obchodování a během svátků jste sbírali e-mailové adresy, pak jste v ideální pozici začít na tyto adresy marketingově působit.

Na nic nečekejte. E-mailové adresy mají datum expirace. Někteří lidé zapomenou, že u vás nakupovali. Dokud jsou jejich vzpomínky na sváteční nákupy ještě čerstvé, můžete jim začít dodávat obsah a informace, které tyto vzpomínky udrží při životě a aktivní.

Nebuďte potichu

Po vánočních svátkách jsou prodejci vyčerpaní a zákazníci na tom jsou jakbysmet. Oni tu však stále jsou a naslouchají. Pokud se dokážete ozvat, když všichni ostatní mlčí, budete hlasem, který lidé zřetelně slyší. Obchod musí pokračovat a měli bychom ho čím dál více zlepšovat.

A na co by si měli e-shopy dát pozor podle marketingových odborníků z Fairy Tailors? Zákazníky spolehlivě odradí nefunkčnost a složitost webu, případně nedostupnost zboží. Problémem jsou také negativní reference na daný e-shop kdekoli jinde na webu nebo na sociálních sítích,“ říká Ondřej Tyleček, spolumajitel a business director kreativní agentury Fairy Tailors.

Newsletter